neděle 23. ledna 2022 Zdeněk

Čtvrt milionu platebních terminálů v Česku. Proč ale na řadě míst chybí?

„Platba pouze v hotovosti.“ Nápis, který u pokladny překvapil nejspíš každého z nás. Stále řada obchodů, převážně těch menších, totiž nenabízí možnost platby kartou. Jako argument prodejci často uvádí výši poplatků za provoz platebního terminálu. Jaká je realita, a na kolik takový provoz terminálu prodejce vyjde, zjišťovala Drbna.

Koronavirová krize změnila svět a s ním i způsoby placení. Z průzkumu společnosti Mastercard z podzimu loňského roku vyplývá, že pětačtyřicet procent respondentů začalo kvůli koronaviru častěji platit bezhotovostně. Hlavním důvodem k této změně nebyly vyšší nároky na hygieničnost, ale potřeba rychle a bezproblémově zaplatit bez nutnosti přepočítávat hotovost a nezdržovat ostatní nakupující.

Každý druhý by se obešel bez hotovosti

Průzkum také ukázal na další zajímavý fakt. Téměř polovině Čechů by nevadilo úplné zrušení hotovosti. Jenže ne v každém obchodě je dnes platební karta akceptována.

„Vybavení provozovny platebním terminálem se jejímu majiteli jednoznačně vyplatí. Nejednoho zákazníka totiž nemožnost platit kartou odradí, jiní jsou limitovaní objemem hotovosti, který mají v peněžence a obchodník tak přichází o vyšší tržby,“ vysvětluje generální ředitel Mastercardu pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný.

Tržby obchodníků, kteří začnou bezhotovostní platby přijímat, se podle dat společnosti zvyšují v průměru o dvanáct až osmnáct procent. Náklady na provoz platebního terminálu jsou přitom rok od roku nižší.

„Terminál půjčujeme, cena za kompletní službu akceptace karet se odvíjí od objemu uskutečněných transakcí. Podnikatel nepotřebuje dokonce ani internet, dodáme mu terminál s mobilním připojením, za sim kartu si neúčtujeme žádný poplatek,“ doplňuje Ondřej Holoubek ze společnosti Global Payments. Ta je největším poskytovatelem platebních služeb a technologií na světě. Působí ve 100 zemích světa, má 24 tisíc zaměstnanců a 3,5 milionu klientů. Ročně zpracuje přes 50 miliard transakcí. Na trhu se zaměřuje hlavně na drobnější obchodníky a podnikatele.

„Právě pro malé podnikatele jsme navíc jako první ve střední Evropě vyvinuli terminál v mobilu - aplikaci pro mobilní telefon, která dovoluje přijímat platební karty přímo telefonem obchodníka bez nutnosti pořizovat si nějaké další zařízení. Terminál v mobilu je dnes naším nejpopulárnějším produktem, tvoří víc než polovinu prodejů,“ dodává Holoubek.

Například u zmíněného Global Payments je poplatek 0,99 procenta z účtované částky plus 0,75 korun z transakce, přičemž je nutné připočíst ještě poplatky bank a karetních asociací. Celkový poplatek se tak může pohybovat okolo 1,5 procenta z transakce.

Zákazníci stále naráží na prodejce bez terminálů

V současné době je v České republice podle dat společnosti Mastercard 250 tisíc terminálů. Podle posledního výzkumu bylo v loňském roce realizováno čtyřiapadesát procent plateb kartou nebo jiným zařízením. Toto číslo by mohlo být ještě vyšší, podle výzkumu dokonce až třiasedmdesát procent, kdyby zákazníci nenaráželi u každého pátého obchodníka na nemožnost platit kartou.

„Pomoci obchodníkům vybavit svou prodejnu platebními terminály má za cíl projekt Česko platí kartou, jehož jedním z realizátorů Mastercard je. V jeho rámci mají obchodníci možnost získat terminál na půl roku zdarma,“ potvrzuje Čarný.

Terminál místo bankomatu

Že může být platba kartou samozřejmostí i v menším obchodě, potvrzuje také společnost COOP. „Platby kartou jsou u nás automatické a provozujeme jednu z největších sítí platebních terminálů v ČR,“ říká ředitel rozvoje a marketingu skupiny COOP Lukáš Němčík a dodává: „Poskytujeme i doplňkové finanční služby na terminálech a například v Cashback děláme šedesát procent veškerých výběrů v celé České republice.“

Vesnické obchody využívají zákazníci totiž stále častěji jako alternativu k bankomatu. Cashback jako služba sice existuje již mnoho let, její význam však narostl zejména v poslední době. 

Podstatná část výběru peněz touto formou připadá na síť prodejen COOP, která zahrnuje zhruba 2500 prodejen především v menších obcích. Ze statistik Sdružení pro bankovní karty vyplývá, že celkový počet výběrů hotovosti prostřednictvím cashbacku za loňský rok přesáhl číslo 1,9 miliónů, přitom ještě v roce 2018 to bylo zhruba 940 tisíc.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Mastercard

Štítky Mastercard, karta, platba, obchod, Coop

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.