Zastupitelé Jihomoravského kraje dnes na posledním jednání před volbami schválili aktualizaci zásad územního rozvoje, na níž koalice pracovala celé volební období. Zásady jsou tak kompletní. Na aktualizaci závisí příprava silnice 43 vedoucí od dálnice D1 přes Brno a dále na sever. Až po vydání aktualizovaného územního plánu bude zakotvená trasa této komunikace. Silnice má vést i Brnem. Na zastupitelstvu proti tomu protestovalo několik lidí, chtěli by silnici vést obchvatem.
Pro hlasovalo 45 z 54 přítomných zastupitelů. Hlasování se nezúčastnil hejtman Bohumil Šimek (ANO), ani brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS). Proti byla jako jediná zastupitelka Jana Drápalová (Zelení a Piráti), která také navrhovala odložit schvalování. Podle ní je jedním z problémů, že kraj nevlastní zdrojová data, na jejich základě najatá firma vypracovala studii stavby. „Nemůžeme si nijak ověřit, že trasa přes Bystrc je nejlepší variantou na základě posouzení expertů a nikoli výsledkem toho, co řadu let prosazují politici," uvedla.
Veřejnost také poukazovala na možné procesní pochybení, kvůli němuž by mohl aktualizaci zrušit soud. Bývalý náměstek brněnského primátora Matěj Hollan (Žít Brno) jako občan uvedl, že veřejnost nebyla připuštěna k vypořádávání připomínek. Připomněl, že soud už dříve kvůli pochybením zrušil aktualizaci brněnského územního plánu.
Pátek, 31. května 2019, 10:45
Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje platí, stát a kraj mohou dál připravovat infrastrukturní stavby. Nejvyšší správní soud dnes zamítl kasační stížnost proti rozsudku Krajského soudu v Brně, který dříve zamítl žalobu požadující zrušení...
Odpůrci se shodli, že aktualizace obnáší mnoho pochybení a nedůvěřují protihlukovým opatřením, že je ochrání od hlučné dopravy. „Proces pořizování aktualizace nenavázal na platné zásady z roku 2016, kde byly vymezeny dva koridory územních rezerv. Územní studie předjímala, že výsledkem musí být bystrcká trasa. Kraj navíc tvrdí, že návrh obsahuje tunely. To ale není pravda. Žádné tunely na výkresech nenajdete," vyjmenoval některé z bodů kritiky Petr Firbas.
Náměstek hejtmana Martin Maleček (Starostové pro Jižní Moravu), který aktualizaci předkládal, ujistil, že studie počítá s vedením určitých části v Brně pod zemí. Dodal, že hlukovou studii kladně posoudilo i ministerstvo životního prostředí a krajští hygienici. „Kritici tvrdí, že realizace trasy bystrckou stopou je o 25 miliard dražší než optimalizovaná trasa boskovickou brázdou. Nechal jsem si to zjistit, je dražší o 4,2 miliardy," řekl Maleček.
Firbas dodal, že dnešní schválení zastupitelů neznamená konec. „Budu za lidi bojovat. Ke krajskému soudu podám žádost o přezkum," řekl Firbas. Také Hollan prohlásil, že rozhodnutí dá k soudu.
Pátek, 19. června 2020, 09:40
Jak se promění okolí Brněnské přehrady, Bystrc nebo Kníničky se stavbou rychlostní silnice X43 (dříve značenou jako D43 či R43)? Brno si nechalo zpracovat tři urbanisticko-dopravní studie dopravní stavby a její možností zapojení do okolní zástavby a...
Silnice 43 se má odpojit od D1 blízko městské části Bosonohy a směřovat severně přes Bystrc, podél hráze Brněnské přehrady a přes městskou část Kníničky. Dále povede ke Kuřimi a na sever k Černé Hoře a Boskovickou brázdou k Moravské Třebové, kde se má napojit na plánovanou dálnici D35. Kraj zvažoval vedení silnice obchvatem, nebo městem, zvítězila varianta vedená přes Brno.
Další fáze je nyní na Ředitelství silnic a dálnic. „Tah 43 zařadíme do standardní investiční přípravy. Na druhou stranu víme, že bude předmětem dalších sporů. Komplikace, které zatím řadu let provázely výběr koridoru lze očekávat i nadále. Přesto věříme, že kraj své postupy obhájí. Předpoklad zahájení stavby je v roce 2025, ale vše bude záležet na dalším vývoji situace," uvedla za silničáře Lucie Trubelíková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.