Jak se promění okolí Brněnské přehrady, Bystrc nebo Kníničky se stavbou rychlostní silnice X43 (dříve značenou jako D43 či R43)? Brno si nechalo zpracovat tři urbanisticko-dopravní studie dopravní stavby a její možností zapojení do okolní zástavby a krajiny. Výsledkem jsou i plány nových parků a rekreačních ploch, atraktivní promenáda kolem Brněnské přehrady nebo rozšíření centra Bystrce. Kancelář architekta města Brna návrhy vystaví v Urban centru vedle Staré radnice, na podzim chce plány společně s představiteli města projednat na veřejných debatách přímo v dotčených městských částech.
Podle KAM bylo hlavním cílem najít u stavby silnice X43 takové řešení, které bude mít nejmenší dopady na kvalitu života v přilehlých městských částech. Na základě veřejné soutěže pak vybrali zpracovatele studií. Mezi nimi byly týmy knesl kynčl architekti a Projektová kancelář Ossendorf, Sdružení Pelčák a partner architekti a HBH Projekt a Ing. arch. Pavel Jura ve spolupráci s FAST VUT.
Terminál Přístavní, vizualizace: Pavel Jura
Cílem studií, které jsou veřejné online, je prověřit, jak by mohla vypadat silnice X43 od mimoúrovňové křižovatky Bosonohy po městskou část Brno-Kníničky. „Vzhledem k tomu, že velká část trasy vede rekreační a obytnou oblastí, chceme najít takové řešení, které bude maximálně ohleduplné k lidem a okolní krajině a současně pomůže dalšímu rozvoji území," uvádí v tiskové zprávě.
Přístaviště na brněnské přehradě, vizualizace: Pelčák a HBH
Trasa silnice X43 vychází ze zpracované Územní studie pro Brno a okolí, která je podkladem pro aktualizaci krajského územního plánu. Ten má být vydán na podzim letošního roku. „Město je poté povinno převzít obecné nadřazené krajské řešení do návrhu nového Územního plánu města Brna, které ale může zpřesnit právě za pomocí zpracovávaných studií," doplňuje kancelář městského architekta. „Výstupy studií teď předáme vedení místních samospráv, aby k nim připravili svoje stanoviska," dodává.
Úterý, 25. února 2020, 18:00
Trasa silnice či dálnice 43 má vést přes Brno a jihozápadní tangenta spojující dálnice D1 a D52 nebude. V takové podobě budou jihomoravští zastupitelé ve čtvrtek schvalovat návrh aktualizace zásad územního rozvoje, podkladem jim byla odborná studie,...
Proti plánu vést rychlostní silnici 43 právě přes brněnské městské části protestovaly v posledních letech obyvatelé i místní samosprávy. Stavba zasáhne především brněnskou Bystrc a Kníničky, problematické bude taky rozdělení dnes téměř spojených obcí Malhostovice a Drásov. O konečné variantě stavby rychlostní silnice 43 rozhodli krajští zastupitelé letos v únoru. Argumenty odpůrců vedení silnice označil kraj za neoprávněné.
Spojovací park, vizualizace: knesl kynčl architekti
Řešený úsek silnice přes Brno je zhruba jedenáct kilometrů dlouhý a má vést ve stopě Staré dálnice. Trasa vede od mimoúrovňové křižovatky v Bosonohách, přes městskou část Bystrc, kolem Brněnské přehrady do Kníniček, přičemž přes Bystrc a Kníničky má být vedena tunelem. Součástí řešení bude také nový most přes řeku Svratku.
Každý tým přináší jiné řešení, jak ke stavbě přistupovat, od menších krajinných úprav, až po velkorysé řešení, které navrhuje novou zástavbu a centrum pro obyvatele Bystrce. „Vzhledem k tomu, že silnice povede v blízkosti zástavby převážně v tunelu, bude možné tady vytvořit například nový park propojující Bystrc s Přístavištěm a vylepšit přístup k Brněnské přehradě," uvádí KAM.
Údolí a nový most přes Svratku, Pelčák a HBH
Na srpen plánuje KAM otevřít výstavu v Urban centru vedle Staré radnice. Na podzim pak vyrazí se se zástupci města návrhy představit a diskutovat o nich také za obyvateli dotčených městských částí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.