Se začátkem jara se naplno rozjela sezona cyklistů. Právě cyklistika u nás patří k nejoblíbenějším sportům jak mezi dospělými, tak dětmi. Letošní start ovlivnila aktuální krizová opatření nařízená vládou. Milovníci kol za řídítka mohou usednout bez roušky jen v případě, že nepojedou v kolektivu. Jiná nařízení zrušila výuku ve školách a na dopravních hřištích.
Je na rodičích a dospělých, aby s dětmi mluvili o dopravní výchově, vysvětlili různé dopravní situace a pilovali jízdní dovednosti. Také je nutné jim před cestou zkontrolovat kolo a připomenout základní pravidla bezpečné cyklistiky. Po silnici mohou samostatně jezdit už desetileté děti, ti mladší jen v doprovodu staršího patnácti let, proto není na místě dopravní výchovu podcenit. Podle stejných předpisů se musí v silničním provozu řídit i ti, kteří vyrazí na koloběžce.
Za běžného režimu navštěvují dětská dopravní hřiště v rámci výuky žáci 4. ročníků základních škol. V České republice je jich více než 160 a jejich cílem je připravit děti na bezpečný pohyb v provozu. Podle tematického plánu, který se skládá z 5 hodin teoretické a 5 hodin praktické části, tady žáci poznávají reálné situace, se kterými se na silnici následně setkají.
Výuka probíhá za podpory finančních prostředků samostatného oddělení Ministerstva dopravy – BESIP a dotací jednotlivých krajů. Závěrem skládají zkoušku, a když uspějí, získají Průkaz mladého cyklisty. „Některé dopravní aktivity jsme kvůli současným okolnostem přesunuli na web. Děti a jejich rodiče na stránkách www.dopravnivychova.cz najdou testy a mnoho jiných pomůcek k domácí výuce. Nestačí malé cyklisty jen naučit ovládat kolo, je potřebné s nimi trénovat i nebezpečné situace a také to, jak se při nich správně chovat,“ říká Jan Sviták, náměstek hejtmana Libereckého kraje pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.
Prvním dopravním prostředkem dětí bývá odrážedlo, koloběžka a jízdní kolo. Kromě obecně platných pravidel je třeba pamatovat na to, že na projížďku po silnici mohou vyrazit děti mladší 10 let pouze s doprovodem osoby starší 15 let. Toto omezení se však nevztahuje pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné či pěší zóně. Ze zákona musí mít cyklista mladší 18 let za jízdy vždy ochrannou přilbu.
„Cyklistická přilba chrání hlavu před těžkými úrazy při pádu z kola a bez nadsázky prokazatelně zvyšuje šanci přežití. U dětí je její povinnost jasná, je dána zákonem, bez ní dítě nemůže nikdy vyjet. Na helmu by však neměli zapomenout ani dospělí cyklisté. Téměř k pětině vážných zranění či smrtelným úrazům by nemuselo dojít, kdyby byla přilba používána za každých okolností,“ zdůrazňuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.