ANKETA: Fialův obří billboard rozděluje Brňany. Památkáři zuří, lidé se smějí

Autoři | Foto Alice Rosier

Nad Moravským náměstím v Brně se tyčí jako velikán. Řeč je o obrovském křiklavě zeleném billboardu s tváří premiéra Petra Fialy (ODS), který na budovu s číslem popisným 629/4 vyvěsila koalice SPOLU. Reklama, která zakrývá dvě patra rohového domu, už stačila obletět také sociální sítě. Zatímco část Brňanů se portrétu posmívá, památkáři nad ním kroutí hlavou. Reklama je podle nich v rozporu s ochranou historického centra.

Historické jádro versus volební kampaň

Gigantická plachta s Petrem Fialou a heslem „Teď je čas stát na správné straně“ visí na soukromém domě, který sice není kulturní památkou, ale stojí v městské památkové rezervaci. Pochyby o správnosti umístění volebního billboardu kolovaly už od jeho vyvěšení.

Kritika ve větší míře padala též na sociálních sítích, Fialova podobizna neunikla ani hledáčku iniciativy Přidej se a strhni to. Ta podle svých slov usiuje o veřejný prostor bez nejen nelegální reklamy. 

FOTOGALERIE: Klobásy i spory mezi aktivisty. Fialova grilovačka v Brně se vyostřila

Klobásky, fotky s premiérem i ostré výměny názorů. Fialova grilovačka na Moraváku přilákala stovky lidí. Kromě grilu to vřelo i ve vzduchu. Akci doprovázelo pískání, hádky, transparenty a pár strkanic. Nechyběla ani skupina aktivistů brojících proti...

Problém s vizuální dominancí

Rohový dům s adresou s Moravské náměstí 629/4 sice sám není kulturní památkou, ale stojí v městské památkové rezervaci. Podle Národního památkového ústavu jde o zásah, který narušuje vzhled významného veřejného prostoru. Poblíž se totiž nachází kostel sv. Tomáše a místodržitelský palác.

Památkáři připravují podnět pro magistrát. Chtějí, aby celou situaci prošetřil odbor památkové péče. Reklamní plachty by totiž mohl být  v rozporu s předpisem prohlášení historických jader měst, nehledě na charakter volební soutěže.

Veřejná odezva

Dle názoru brněnského pracoviště Národního památkového ústavu se předmětná prezentace politického uskupení vymyká běžně užívaným prostředkům a poutačům ve volební kampani akceptovaným v historických jádrech měst, chráněných jako městská památková rezervace podle zákona o státní památkové péči,“ sdělil pro redakci iDNES.cz pracovník ústavu Petr Holub. Problematické je i to, že křiklavá plachta zakrývá okna.

Kdo se nevešel, řval venku. Brněnské publikum premiéra nešetřilo

Premiér Petr Fiala dorazil v rámci své předvolební tour i do Brna. Zájem veřejnosti i médií byl obrovský, část lidí se do sálu nedostala a sledovala akci venku na obrazovce. Atmosféra byla napjatá, protestující dorazili s transparenty, megafony i...

Politická strana si za plakátem stojí, zákon ani platné vyhlášky podle mluvčího Jakuba Skyvy neporušuje. Billboard zatím zůstává na svém místě a není jisté, zda ho případné rozhodnutí památkářů odstraní ještě před volbami.

Co si myslíte o Fialově billboardu na Moravském náměstí?

 
 
 
 
 
Celkem hlasovalo701 čtenářů
 

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky politika, Brno, kultura, architektura, historie, památková péče, Petr Fiala, Národní památkový ústav, volby, volební kampaň

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.