Počasí dnes15 °C, zítra18 °C
Pátek 26. dubna 2024  |  Svátek má Oto
Bez reklam

HaDivadlo pojme klasické drama Maryša bez klišé a příkras

Jako krojovanou revoltu pojme brněnské HaDivadlo Maryšu od bratří Mrštíků, jedno z českých a moravských národních dramat. Tvůrčí tým vedený mladým slovenským režisérem Lukášem Brutovským se chce vrátit ke kořenům původního textu, bez klišé a příkras, které přinesla dlouhá inscenační tradice. Výsledkem bude minimalistické, syrové a herecky exponované představení, řekli dnes divadelníci novinářům.

V Maryše lze podle režiséra najít stále aktuální motiv revolty proti zažitým pořádkům a lze se ptát po jejím smyslu. Maryša se vzpírá zarputile prosazované vůli rodičů, nakonec podlehne, avšak sama je později podobně tvrdohlavá. "Nás zajímá, jestli má tato vzpoura nějaký smysl," uvedl Brutovský.

Dramatická divadelní hra Maryša je nejvýznamnějším výsledkem vzájemné spolupráce bratří Aloise a Viléma Mrštíků. Námět si přivezli z Těšan na Brněnsku. Maryša měla premiéru v Národním divadle v Praze v roce 1894, tedy před 120 lety. V tomtéž roce se poprvé hrála také v Brně. 

Příběh je odrazem poměrů na vesnici. Maryša, dcera sedláka, je rodinou donucena k sňatku se starším vdovcem, bohatým mlynářem Vávrou. Manželství není šťastné, Maryša se však zatvrzele odmítá vrátit k rodičům. Neodpustí jim, že ji do manželství nutili. Nakonec Maryša v zoufalství otráví Vávru jedem nasypaným do kávy.

V titulní roli alternují Sára Venclovská a Erika Stárková. Pro Stárkovou je Maryša jednou z vysněných rolí, Venclovská podobnou úlohu v alternativně laděném souboru nečekala. "Nikdy mě nenapadlo, že budu hrát hlavní roli v nářečí. Ale je to krásná práce," řekla Venclovská. Vávru si zahraje Cyril Drozda. Maryšina otce Lízala ztvární Miloslav Maršálek, rekruta Francka Jan Grundmann.

Inscenace je laděna do černé a bílé barvy bez folklorních ornamentů, má strohou scénografii, postavy jsou téměř uniformně oděné. Celý soubor HaDivadla zpívá bez nástrojového doprovodu lidové písně. Tvůrčí tým ponechal bez zásahu použité nářečí, které je kombinací hanáckého, slováckého a brněnského dialektu. "Ten jazyk má obrovský dramatický náboj, jistou expresivitu," řekl Brutovský, podle kterého má právě kvůli nářečí smysl hrát Maryšu v Brně.

Premiéra bude v pátek 10. ledna, HaDivadlo tak zároveň oslaví deset let činnosti v pasáži Alfa. Aktuální sezona nazvaná Hrdinové a monstra je věnována současným interpretacím klasických textů.

Zdroj ČTK

Štítky Maryša, divadlo, HaDivadlo, Brno, kultura, Vilém Mrštík, Sára Venclovská, Erika Stárková, představení, Národní divadlo v Praze, Cyril Drozda, Těšany, režisér, Brněnsko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

HaDivadlo pojme klasické drama Maryša bez klišé a příkras  |  Kultura  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.