pátek 26. února 2021 Dorota

Zvonařka už není špatnou vizitkou Brna, po rekonstrukci se cestujícím představuje v novém kabátě

Minulý týden se konečně otevřelo nové autobusové nádraží pro cestující. Rekonstrukce Zvonařky trvala od loňského února a do jejího nového vzhledu se podepsali architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof. Brněnská ostuda plná nevzhledných stánků se tak díky přestavbě změnila ve stylové místo s příjemným zázemím a parkovištěm pro veřejnost. Proměna Zvonařky vyšla na více než 100 milionů korun.

Autobusové nádraží Zvonařka už není pro Brno špatnou vizitkou. Minulý týden se nádraží oficiálně otevřelo cestujícím, na které čekalo hned několik příjemných změn. Krom prosvětlení doposud tmavého a nehezkého prostoru pod nyní opravenou železnou konstrukcí je výletníkům k dispozici také moderní čekárna s toaletami, informacemi, kavárnou a stylovým interiérem.

Změna nastala i v rozložení zastávek, nádraží je nyní průchozí středem, takže cestující nemusí chodit po okrajích, a zastávky jsou označeny šipkami. K lepší orientaci pak slouží plánek celého nádraží. 

"Socialistická hromada šrotu" prošla proměnou

Novou podobu Zvonařky vytvořili architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof, kteří přeměnili původní socialistické nádraží ze 70. a 80. let v místo, za něž se už druhé největší město v České republice nemusí stydět. Železná kostrukce, kterou projíždějící lidé přirovnávali ke sběrnému dvoru, dostala nový bílý kabát a 400 nových světel, díky kterým celý prostor prohlédl. Novinkou jsou i elektronické tabule nebo prosklená výpravní hala. Ta bude přístupná od 6 do 22 hodin.

Souběžně s novou výpravní halou bude v provozu i ta stará, kde mají cestující další zázemí. V budoucnu bychom ji také chtěli rekonstruovat a vytvořit tam zázemí pro nádraží. Vzhledem k tomu, že leží podél Plotní ulice, reorganizace by měla navázat po dokončení na novou Plotní," vysvětluje Antonín Grund, předseda představenstva ČSAD Brno-město holding, která nádraží vlastní. V Plotní ulici totiž po přeložení tramvajové trati vznikne nová zastávka MHD.

Zmizely stánky i skořápkářská lávka, vzniklo nové parkoviště

O proměně nádraží se mluvilo již několik let, k první etapě přestavby došlo v listopadu 2019, kdy se čistila a přetírala zmiňovaná kovová konstrukce a pořizovalo osvětlení. Od loňského února pak pracovníci modernizovali nástupiště a stavěli novou výpravní budovu ze skla a hliníku. 

Při regeneraci Zvonařky bylo nezbytné brát v úvahu celou řadu faktorů. Architektura reaguje na potřebnou funkčnost objektu, jejíž řešení musí být jasně definované a účelné. Veškerý důraz je kladen na potřeby uživatele prostoru. Posledním nejdůležitějším principem je, že architekti zasahují do křehkého ekosystému, ve kterém se propojují společensko-politické faktory, ekonomika, historická dědictví a obavy o životní prostředí,“ popsal svůj projekt spoluautor Ondřej Chybík.

Svou funkci má i střecha nad nástupišti. Doposud sloužila pouze ke stání autobusů, nově zde ale po rekonstrukci vzniklo i parkoviště s třiapadesáti místy pro veřejnost. K autům se cestující dostanou výtahem, který stojí přímo u nové výpravní haly na místě bývalých nevzhledných stánků. 

Hodnocení článku je 84 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Lenka Motyčková

Štítky Zvonařka, Brno, nádraží, autobus, parkoviště, rekonstrukce

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.