Stavba za téměř 13 miliard korun ulehčí povrchové dopravě v Králově Poli a v Žabovřeskách a zrychlí tranzitní dopravu. První motoristé projedu kilometr dlouhými tunely dnes večer. Při jejich otevření to médiím sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.
Podle předpokladů by mělo tunely projíždět denně 15 tisíc vozidel. Součástí projektu byla i stavba křižovatky se Svitavskou radiálou a mosty v Žabovřeskách. Cena samotných staveb byla 8,4 miliardy korun bez DPH, celkové náklady včetně přípravných prací vyšly podle slov ředitele ŘSD Davida Čermáka na 13 miliard korun. Stavba trvala více než šest let.
Příští nebo přespříští rok by na ni mělo navázat rozšíření Žabovřeské ulice až ke křižovatce Hlinky, kam se přesunou dopravní problémy, tento úsek je totiž pouze dvouproudý. Ve chvíli, kdy se jej podaří rozšířit, bude fungovat plnohodnotný tranzit od silnice R43 od Svitav na dálnici D1.
„Pro dopravu v Brně je absolutní prioritou. Nyní se připravuje nové ekonomické posouzení stavby, na jehož základě by měla pokračovat další příprava stavby," uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. „Pokud se příprava podaří dotáhnout ke stavebnímu povolení, mohli bychom začít stavět už příští rok," míní ředitelka brněnského závodu ŘSD Věra Hoderová.
Dalšími částmi městského okruhu, které mají nejblíže ke stavbě, jsou úpravy Tomkova náměstí a křižovatka s Rokytovou ulicí. Tyto stavby by před zhotovením Vinohradského tunelu alespoň částečně zrychlily dopravu v Židenicích. „Na tyto dvě stavby jsou vydána územní rozhodnutí a různě se přehodnocuje a aktualizuje dokumentace pro stavební povolení," uvedla Hoderová.
Dokončení velkého městského okruhu Brna je naplánováno na rok 2035. „Konec je však hodně spekulativní a toto datum je myslím velmi optimistické," řekla Hoderová.
Královopolské tunely jsou tvořeny dvěma dvouproudými raženými tubusy o délce 1237 a 1258 metrů, součástí stavby bylo devět mostů o délce 876 metrů.
Zdroj ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.