pondělí 21. června 2021 Alois

Na Bike konferenci se řešily překážky cyklistické dopravy

Prostory brněnského Výstaviště hostily v minulém týdnu Bike konferenci, kde se sešli zástupci měst, krajů i tradičních cyklistických velmocí, aby společně s reprezentanty státní správy naplánovali společný postup při podpoře cyklodopravy.

Zatímco v České republice je kolo spojováno především s rekreací a sportem, jako dopravní prostředek si svoje místo na slunci teprve hledá.

„Holanďané považují cyklistiku za plnohodnotnou formu dopravy. Téměř 50 procent cyklistů používá kolo pro cestu do práce či školy,“ řekl zástupce velvyslance Nizozemského království Christoffer Jonker. Podle něj je hlavním klíčem k oblíbenosti kola v Nizozemsku právě fakt, že je díky své jednoduchosti a rychlosti plnohodnotným dopravním prostředkem.

Hlasy upozorňující na nutnost podporovat nemotorovou dopravu již zaznívají napříč celou společností. „Dnes je podpora zdravého životního stylu stále více aktuální v souvislosti s mladými lidmi, kteří většinu času stráví vsedě u počítače,“ komentoval současnou situaci poslanec Jiří Rusnok.

Počet měst, která chtějí zvětšovat prostor pro cyklistickou dopravu, neustále vzrůstá. „V posledních letech to skoro vypadalo, že naše města jsou už jen pro auta. Ona jsou ale hlavně pro lidi. Nemotorová doprava obecně zklidňuje a zlidšťuje města, výsledky jsou vidět už po prvních krocích i v našem městě,“ pochvaloval si primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal.

„Na městech a obcích leží hlavní zodpovědnost při vytváření podmínek pro cyklodopravu, proto by měla být klíčovými partnery při vytváření jakýchkoli strategií,“ měl jasno v průběhu konference národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Na konferenci zazněly i příklady problémů, které řeší města v každodenní praxi. „Když je cyklostezka u každého výjezdu přerušená a výsledkem je les značek, znevažuje to v očích uživatelů práci města,“ pověděl o často kritizované mezeře v silničním zákoně jihlavský primátor.

„Tvorba infrastruktury a její údržba je delegovaná na obce. Co je za hranicí města, je ale zemí nikoho,“ komentovala situaci starostka Třince Věra Palkovská s tím, že kraje a stát by si měly vzít na starosti údržbu a výstavbu dálkových páteřních tras.

Palčivou ukázkou legislativní bariéry je i zákon číslo 402/2010 Sb., který od ledna 2011 změnil poplatky za vyjmutí ze zemědělského půdního fondu. Náklady spojené s výkupy pozemků se tak v některých regionech přiblížily ceně za samotné vybudování komunikací. V extrémních případech by to mohlo vést k odložení některých plánovaných projektů nových cyklostezek ´do šuplíku´.

„Aby lidé více jezdili na kolech, potřebují především vytvořit chráněný prostor a k tomu je potřeba společný postup státu, krajů a měst,“ shrnul poslanec Jiří Rusnok.

Foto: www.cyklostrategie.cz

Štítky Bike konference, výstaviště, Brno, cyklisté

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.