pátek 22. listopadu 2019 Cecílie

Majitel Student Agency vyzval ministra dopravy k zaplacení 50 milionů

Majitel cestovní a dopravní firmy Student Agency Radim Jančura vyzval ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO), aby zaplatil ze svého škodu přes 50 milionů korun za čekání řidičů v kolonách na dálnici D1.

Kvůli opravám byla průjezdná systémem dva pruhy v jednom směru a jeden pruh v opačném. Jančura se opírá o expertní výpočet. Zveřejnil také ministrův mobil a vyzval nespokojené řidiče, aby mu psali textové zprávy. Jančura to uvedl v tiskové zprávě. Podle ministra Antonína Prachaře jde o osobní útok a odmítl spekulovat o možné Jančurově motivaci.

Situace, na niž naráží Jančura, se týká předminulého a minulého týdne. V pondělí 24. března začala na D1 instalace mobilních středových svodidel. "Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) společně s ministerstvem chybně schválily způsob uzavírky zúžením na jeden pruh v jednom směru a svou laxností způsobily dlouhé kolony v jednom směru po několik dnů," uvedl
Jančura. Zatímco jeho autobusy mezi Prahou a Brnem se zpožďovaly podle něj maximálně o 20 minut, ostatní řidiči trávili v kolonách i hodinu. "Přitom nemusely vůbec být," tvrdí Jančura.

Plánováním uzavírek během oprav na D1 se zabývaly zástupci ministerstev dopravy, vnitra, policie, ředitelství silnic i stavebních firem, uvedlo ministerstvo dopravy s tím, že hlaví důraz byl kladený na zachování průjezdnosti ve dvou pruzích v obou směrech. To ale nejde zaručit vždy. Výjimkou byly například práce spojené s demolicí mostů přes D1 nebo v
uplynulých dvou týdnech při instalaci dočasných svodidel, uvedl dopravní resort a požádal řidiče o shovívavost.

"Bohužel bylo nutné na dobu pokládky svodidel omezit provoz do jednoho pruhu, protože svodidla se pokládala přesně do" poloviny jízdního pásu. Aby byla zajištěna alespoň minimální bezpečnost, bylo toto opatření nezbytné, uvedlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Výpočet škody udělal předseda správní rady nadačního fondu Stínové ŘSD Jiří Petrák podle takzvaného systému hodnocení ekonomické efektivnosti silničních staveb. "Snížení počtu pruhů na méně než dva plus dva je nutné z důvodu bezpečnosti pouze několik desítek minut při instalaci dopravního značení. Svaté pravidlo dva plus dva by mělo platit nejen na D1, ale na všech dálnicích a rychlostních komunikacích, které mají odstavný pruh, a hustota provozu toto vedení vyžaduje," uvedl Petrák.

Podle ŘSD je tvrzení, že je možno režim dva plus jedna plus jedna vyznačit v řádu několika desítek minut, je nepravdivé a svědčí o neznalosti. Stížnost majitele Student Agency je podle ŘSD ojedinělá a ostatní dopravci si na způsob oprav nestěžují. "Můžeme situaci posuzovat pouze podle zpoždění našich autobusů, a ty jsou v současnosti minimální," řekla mluvčí konkurenčního dopravce Eurolines Pavla Lauermannová. Podle ní dopravce během oprav dálnice čekal podstatně horší komplikace, na které se připravoval zhruba rok předem. Minimální zpoždění mohou být způsobená nižším počtem spojů, které dopravce mezi Prahou a Brnem provozuje, připustila mluvčí.

Podobné zkušenosti s provozem na D1 má i ČSAD Uherské Hradiště. To sice drobná zpoždění eviduje, podle zástupce ředitele pro autobusovou dopravu Ivana Kalluse odpovídají provedená opatření rozsahu stavebních prací. Podobným způsobem s využitím zúžení se opravují komunikace i v sousedních zemích, v Česku ale podle něj největší dopravní komplikace způsobují nedisciplinovaní řidiči nedodržující snížení rychlosti nebo odmítající akceptovat řazení ve formě zipu.

Jančura prý Prachaře opakovaně vyzýval, aby dohlédl na organizaci oprav. "Neučinil však vůbec nic, a převzal proto plnou zodpovědnost za způsobenou škodu. Pokud ji neuhradí do státního rozpočtu a nebude konat, měl by být z postu ministra odvolán," píše Jančura, který kritizoval také technologii oprav ještě před jejím započetím za ministra Zbyňka Stanjury (ODS).

Pro Jančurův byznys je dálnice D1 klíčová, jezdí po ní nejvytíženější linka Praha - Brno a využívají ji i další dálkové linky ze Slovenska. Zpoždění pro něj znamenají ztrátu tržeb, protože při zpoždění větším než 30 minut vrací čtvrtinu jízdného, při více než hodinovém zpoždění vrací celé jízdné. Přitom doba jízdy je srovnatelná s jízdou vlaků EuroCity, kterým cesta trvá jen o deset minut déle a jezdí v pravidelném hodinovém taktu. Hrozí mu proto i odliv zákazníků, tvrdí.

Dálnice D1 se na dvou úsecích na Vysočině začala modernizovat loni v květnu, ale šlo pouze o odstavné pruhy. Letos se už pracuje i na dvou úsecích ve středních Čechách.

Zdroj ČTK

Štítky Radim Jančura, D1, rekonstrukce, oprava, ministerstvo dopravy, provoz, zácpy, 50 milionů, zprávy

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.