Stejně jako většina našich hradů, zámků a dalších památek ukončila turistickou, tak i brněnský dopravní podnik ukončil letošní plavební sezonu. Od dubna do října přepravil svými pěti loděmi 222 500 cestujících.
„Je to přibližně o 1500 pasažérů méně než v předcházejícím roce, ale i tak byla sezona úspěšná. V srpnu jsme dokonce vytvořili novodobý rekord, když se přišlo svést po přehradě téměř 65 tisíc lidí,“ shrnula výsledky plavební sezona tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Škrancová.
Letos na jaře došlo také k dokončení modernizace a obnovy lodního parku. V dubnu byly spuštěny na hladinu poslední dvě nové lodě - Dallas a Stuttgart. Prvním moderním plavidlem této série byla v roce 2010 loď Lipsko, o rok později k ní přibyly Vídeň a Utrecht.
Všechny lodě jsou pojmenovány po partnerských městech Brna a jsou dílem projektantů a konstruktérů z vesničky Hlavečník na Pardubicku.
Každá z lodí stála 15,5 milionu korun. Je pětadvacet metrů dlouhá s atypickou vyvýšenou zádí, vysunutou kormidelnou a charakteristickou lodní špičkou. Svým vzhledem i elektrickým pohonem ji odborníci řadí mezi unikát. Nabízí například bezbariérové přístupy, což oceňují především méně pohybliví cestující, senioři nebo vozíčkáři a rodiče s kočárky. Ti mohou využít i přebalovacího pultu.
„Při nákupu nových plavidel bylo hlavní podmínkou zachování jejich elektrického pohonu, který je u nás, ale i v Evropě ojedinělý. Tato skutečnost má značný ekologický význam, neboť je účinným opatřením proti znečišťování vodárenské nádrže pro Brno ropnými produkty a přispívá k čistotě ovzduší a snižování hlučnosti v nejrozsáhlejší rekreační oblasti města Brna,“ konstatovala Škrancová.
Myšlenka využití hladiny údolní nádrže na řece Svratce u Kníniček k provozu rekreační lodní dopravy měla své počátky již v třicátých letech ještě před tím, než byla přehrada dokončena.
Provoz lodí byl zahájen 5. května 1946 na trase Bystrc - hrad Veveří a zpět. V letech 1948 až 1949 byla plavební dráha postupně prodloužena na Mečkov a do Veverské Bitýšky.
Jen jedinou sezonu v celé historii vodní dopravy lodě z přístaviště v Bystrci nevypluly. Bylo to v roce 2009, kdy v rámci projektu „Čistá Svratka“ vodohospodáři snížili hladinu o deset metrů, aby vyčistili břehy a jejich práškováním zamezili množení sinic v přehradě.
Foto: Dopravní podnik města Brna
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.