Rozdělení železniční dopravy v Brně mezi více nádraží by mohlo vyřešit nedostatek kapacity na hlavním nádraží do doby, než vznikne nové. Novinářům to dnes řekl místostarosta Židenic a krajský zastupitel Petr Kunc (TOP 09). O novém hlavním nádraží se vedou spory, není jasné, zda bude v centru pod Petrovem, nebo v odsunuté poloze u řeky.
Podle Kunce nevznikne dříve než za 20 let, avšak současný stav na hlavním nádraží není udržitelný. Proto navrhne koaličním zastupitelům města projednat opravy nádraží v Židenicích, v Králově Poli a Dolního nádraží, kam by část vlaků mohla jezdit. Funguje to tak už teď při výluce. Primátorův náměstek zodpovědný za dopravu Matěj Hollan (Žít Brno) ČTK řekl, že s Kuncem jeho návrh probere, některé věci považuje za smysluplné.
Tříměsíční výluka je kvůli opravám Pražského viaduktu a čtvrtého nástupiště na hlavním nádraží. Znemožňuje to příjezd 300 vlaků, tedy tří čtvrtin. Na nádražích v Židenicích, Králově Poli a Dolním nádraží pomáhají cestujícím informátoři. „Všude se snaží mít jedno hlavní nádraží a rozdělení dopravy není ideální. U nás ale stavba nového v optimistické variantě potrvá skoro 20 let, takže je potřeba mít na tu dobu řešení. Pokud to dobře uchopíme, ostatní nádraží opravíme a budou mít dobré napojení na městskou hromadnou dopravu, je to řešení," uvedl Kunc, který je autorizovaným inženýrem pro pozemní stavby.
Podle něj je letošní tříměsíční výluka zkouškou, jak by to mohlo fungovat, musí se však zlepšit především napojení na MHD, ale také vzniknout toalety nebo zastávka na Dolním nádraží, které jindy slouží jen nákladní dopravě. V příštím roce má začít další déle trvající výluka, kdy bude část vlaků z hlavního nádraží znovu jezdit na ostatní nádraží. Kunc uvedl, že náklady na opravu nádraží v Židenicích, Králově Poli a Dolního nádraží odhaduje na 4,5 miliardy korun. Peníze by na to Brno mohlo čerpat z Evropské unie, kde má alokovaných 20 miliard na stavbu nádraží, které však nestihne do konce období vyčerpat.
Kunc osloví koaliční zastupitele na magistrátu s návrhem, aby vznikla pracovní skupina, která by námět posoudila a rozvedla. Město vede koalice ANO, Žít Brno, KDU-ČSL, Strany zelených a TOP 09.
Hollan řekl, že si umí představit, že by například dálkové vlaky zastavovaly kromě hlavního nádraží také v Židenicích. „Budu to podporovat, aby pro dálkovou dopravu byla jak zastávka v centru, tak v Židenicích. Pokud bude do budoucna nárůst dopravy a bude se jezdit na jiná nádraží, souhlasím s tím, že je potřeba, aby bylo více komfortních nádraží, kde lidé mohou normálně přijet, zaparkovat a mít tam příjemnější napojení. Budeme se
o tom bavit," dodal Hollan.
O novém nádraží v Brně se mluví desítky let. Byla už dvě referenda. Část politiků prosazuje variantu pod Petrovem, část u řeky, někteří říkají, že poloha není důležitá, ale jde hlavně o to, aby nové nádraží vůbec vzniklo.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.