Pondělí, 3. listopadu 2025, 21:00
Baťův kanál se těší rostoucí oblibě. Loni jeho plavebními komorami proplulo téměř 39 tisíc lodí s více než 184 tisíci lidmi, což je nejvíc za poslední tři roky. Povodí Moravy proto investuje do oprav a modernizace vodní cesty, aby zvládla stále vyšší návštěvnost i nároky na bezpečný provoz.
Návštěvnost Baťova kanálu dál roste. Loni plavebními komorami podle Povodí Moravy proplulo téměř 39 tisíc lodí s více než 184 tisíci lidmi na palubách, což je nejvíc za poslední tři roky. Největší zájem zažil kanál v roce 2020 během pandemie, kdy lidé zůstávali v Česku – tehdy se po vodní cestě projelo přes 42 tisíc lodí a téměř 194 tisíc návštěvníků.
Povodí Moravy přitom návštěvnost počítá podle počtu proplutí všemi plavebními komorami, takže jedna loď může být započítaná víckrát. „Návštěvnost byla za poslední tři roky nejvyšší. Nejvytíženější byly obě plavební komory ve Vnorovech a ve Veselí nad Moravou, těmi proplulo přes 5000 lidí,“ řekla mluvčí podniku Jana Kučerová.
Velký počet lodí na Baťově kanálu znamená i vyšší náklady na jeho provoz, opravy a údržbu. „S rostoucí návštěvností však rostou také nároky na údržbu a zajištění plavby. Proto jako správci Baťova kanálu investujeme nemalé prostředky do plynulosti a bezpečnosti plavby. Jen v následujícím půl roce realizujeme stavby za téměř 60 mil. Kč, a to jak z vlastních prostředků, tak zejména z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy David Fína.
Po skončení hlavní plavební sezóny v říjnu zahájilo Povodí Moravy generální opravu plavební komory Vnorovy I. Oprava je součástí postupné obnovy všech plavebních komor na Baťově kanálu. V minulých letech už podnik zrekonstruoval komory ve Spytihněvi a Veselí nad Moravou. Oprava by měla být hotová do konce dubna, aby mohla hlavní plavební sezóna 2026 začít 1. května bez omezení.
Pátek, 2. května 2025, 11:00
Nová plavební komora u Sudoměřic na Hodonínsku je těsně před dokončením. První lodě by do Hodonína měly doplout už na podzim, případně na začátku příští plavební sezony. Komoře zatím chybí voda, poprvé by měla být zaplavena v červnu. Souběžně...
„Předejdeme tím možným poruchám na zařízení plavebních komor, kvůli kterým by musela být omezována či dokonce zastavována plavba. Opravené plavební komory a nová vyčkávací stání před plavebními komorami, které jsme v nedávné době postavili na většině plavebních komor, splňují všechny nároky a požadavky na bezpečný a plynulý provoz na takto vysoce navštěvované vodní cestě,“ řekl Fína.
Povodí se také pustilo do úprav, které zajistí trvale bezpečnou plavební hloubku v jižním kanálovém úseku Baťova kanálu. „V minulých suchých obdobích, zejména v letech 2018 a 2022, bylo nutné omezit odběr vody a omezit plavbu na kanálových úsecích Baťova kanálu z důvodu nízkých průtoků v řece Moravě. V listopadu také začne rozsáhlá modernizace řídicích systémů, která zajistí průběžnou kontrolu plavebních hloubek s předpovědí poklesu hladin,“ doplnil Fína.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám