Nová plavební komora na Baťově kanále je skoro hotová, první loď vyrazí na podzim

Autoři | Foto Česká plavba

Nová plavební komora u Sudoměřic na Hodonínsku je těsně před dokončením. První lodě by do Hodonína měly doplout už na podzim, případně na začátku příští plavební sezony. Komoře zatím chybí voda, poprvé by měla být zaplavena v červnu. Souběžně pokračují také práce na rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou.

Baťův kanál se po dlouhých devadesáti letech dočká nové plavební komory. Dokončena by měla být během podzimu. „Plavební komora Rohatec - Sudoměřice je stavebně téměř dokončena, nyní probíhá osazování technologií, hydraulických systémů a ovládacích prvků. Po jejich dokončení budou na řadě funkční zkoušky a první zaplavení komory by mělo proběhnout začátkem června," přiblížil ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

První loď by se z Baťova kanálu směrem na Hodonín mohla v testovacím režimu vydat už v polovině září. „Termín spuštění ověřovacího provozu je ovlivněn především pracemi na zaústění do řeky Moravy, které bylo na podzim loňského roku poškozeno povodní a škody se musí napravit," vysvětlil Fojtů. V pravidelném provozu pro veřejnost by podle něj komora měla fungovat od počátku plavební sezony 2026. Do té doby délka souvisle splavného Baťova kanálu naroste z dnešních 53 kilometrů o dalších nově napojených sedm kilometrů, dodal ředitel. 

„Baťův kanál je v rámci rekreační plavby unikátní v tom, že zde stavíme nejen nová přístaviště a další zázemí, ale také prodlužujeme plavební dráhu do dalších turisticky atraktivních míst, jako je právě Hodonín," okomentoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Ministr prozradil, že na řadě je i Kroměříž, historická perla Moravy. „Za dva roky chceme začít práce na nové plavební komoře u jezu Bělov, která splavnost Baťova kanálu prodlouží až do Kroměříže. Pokud vše půjde dobře, stavbu přístaviště v Kroměříži zahájíme ještě letos a napřesrok pak v Kvasicích.“ objasnil Kupka. 

Déle než dva měsíce se ustavičně pracuje také na rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou, kde vzniká největší přístav pro lodě v celém Česku. Zakotví v něm i osmdesát plavidel. Ještě před spuštěním plavební sezony dělníci dokončili většinu zemních prací. V současnosti také už je zcela hotová stěna pevného přístavního mola a částečně odtěžen břeh, který odděluje provoz lodí ve stávajícím přístavu od staveniště. Plavební provoz stávajícího přístavu tak nebude v sezoně narušen.

„Plavební provoz stávajícího přístavu tak nebude v sezoně narušen, dokonce se zvětšila vodní plocha přístavního bazénu. Aby nebyl omezen ani pohyb osob v okolí staveniště, byla za prostor budoucího rozšíření přístavu směrem k vinařství přeložena původní cesta vedoucí kolem přístavního bazénu," doplnil mluvčí ředitelství Jan Bukovský.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Hodonínsko, Baťův kanál, Rohatec, Sudoměřice, plavební komora, loď

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.