Dnes, 11:00
Od 3. listopadu už si lidé neprojedou historickým centrem Brna na segwayi, hoverboardu ani jednokolce. Město zakazuje takzvané osobní přepravníky, aby ochránilo chodce před nebezpečnými situacemi. Opatření se nevztahuje na kola ani koloběžky. Jde o správný postup? Situaci hodnotili zastupitelé.
Pátek, 17. října 2025, 12:00
Od 3. listopadu už si lidé neprojedou historickým centrem Brna na segwayi, hoverboardu ani jednokolce. Město zakazuje takzvané osobní přepravníky, aby ochránilo chodce před nebezpečnými situacemi. Opatření se nevztahuje na kola ani koloběžky,...
Odpovědi jsou řazeny podle data a času doručení do redakce.
Jiří Oliva (ČSSD)
Zákaz jízdy na tzv. jednokolkách v pěší zóně je správný. Hlavně rozvážka jídel na nich často jezdí opravdu velmi nebezpečně a bezohledně. S elektrickými koloběžkami to není úplně až tak strašné, takže budeme situaci zatím monitorovat a podle situace případně zasáhneme v budoucnu.

Monika Lukášová Spilková (Piráti)
Ano, s přiměřenými omezeními souhlasíme. Chceme, aby se z úrovně města a městské části Brno-střed rešily také problémy s nebezpečnými jezdci na elektrických koloběžkách v historickém centru města. Veřejný prostor v pěší zóně by měl být bezpečný zejména pro chodce. Rychlá jízda na segwayi či elektrokoloběžce je pro pohyb chodců riskantní. Často jsou tyto dopravní prostředky užívány kurýry rozvážkových služeb nebo osobami pod vlivem návykových látek, přičemž obě tyto skupiny neberou zcela ohled na bezpečnost ostatních. Naopak podporujeme možnost nadále využívat sdílená kola (neelektrická), která pomáhají snižovat zátěž individuální automobilové dopravy v rámci města. Dalším problémem je nekoordinované parkování, či spíše odhazování koloběžek kdekoliv na chodnících. Z úrovně Brna-střed proběhla jednání s poskytovateli těchto služeb, ale navzdory příslibu o řešení situace se měsíce nic nezlepšilo. Proto nyní podporujeme i změnu vyhlášky, která poskytovatele zaváže k tomu, aby po 22 hodině odklidili všechny sdílené koloběžky z centra města. Pro sdílená kola budeme žádat výjimku.

Leoš Prokeš (SPD)
Samozřejmě, že s tím souhlasíme. Tato – bohužel vykostěná – vyhláška totiž vychází z našeho původního návrhu SPD.
V původní verzi, kterou jsme předložili, a na níž panovala shoda napříč politickým spektrem i na úrovni MČ Brno-střed, bylo i to, že se zákaz bude vztahovat také na elektrokoloběžky. Jezdci jednokolek a elektrokoloběžek neustále porušují pravidla a co hůř – ohrožují ostatní. Času na své mentální ponaučení měli víc než dost. Je mi samozřejmě líto i těch, kteří pravidla dodržují, ale bohužel jim to kazí právě kurýři rozvážkových společností, kteří tento způsob dopravy využívají a buď úmyslně, nebo z neznalosti pravidla porušují a ohrožují všechny kolem sebe. Trend v evropských městech není v rozšiřování této dopravy, ale naopak v její regulaci. V pěších zónách a na místech s vysokou frekvencí lidí se zákaz používání těchto prostředků stává běžnou praxí – příklady najdeme v Paříži, Madridu a mnoha dalších velkých městech. Nechceme jít směšnou cestou jako například Slovensko, které schválilo novelu s rychlostním limitem pro chodce na 6 km/h. To už je opravdu absurdní.
Nechceme tyto prostředky zakazovat všude, ale chceme chránit ostatní – především v pěších zónách. Budeme proto prosazovat rozšíření této vyhlášky i na zákaz vjezdu elektrokoloběžek. Bezpečnost by měla být napříč politickým spektrem prioritou.

Filip Chvátal (KDU-ČSL)
Souhlasím s tím, že se nyní vyzkouší, jak bude fungovat zákaz osobních přepravníků, jako jsou segwaye, jednokolky nebo hoverboardy, v historickém centru města. Tyto prostředky se často pohybují rychle a nečekaně mezi chodci, což může být nebezpečné, obzvlášť v místech, kde je lidí hodně. Na druhou stranu bych byl opatrný u plošného omezení sdílených kol nebo koloběžek. Jsou součástí udržitelné mobility ve městě a pomáhají snižovat počet aut v centru. Spíš než zákaz vidím smysl v povinných dokovacích stanicích, nebo jasných pravidlech a ohleduplnosti všech, kteří se po městě pohybují.

Robert Kerndl (ODS)
Se zákazem vjezdu jednokolek a podobných přepravníků do pěší zóny v centru města souhlasím. Kamerové záznamy, zkušenosti policie i svědectví občanů ukazují, že právě uživatelé jednokolek často jezdí rychle, někdy i nepředvídatelně, čímž omezují chodce a představují riziko pro ostatní, kteří se zde pohybují. Stejně tak podporuji zachování vjezdu elektrokoloběžek s tím, že máme v plánu regulovat počet míst, kde se dají odkládat. Je to podle mě rozumný kompromis mezi zajištěním bezpečnosti ve veřejném prostoru na straně jedné a zachováním mobility na straně druhé.

Ze zastupitelských klubů ANO 2011, Zelení + Žít Brno + Idealisté nikdo neodpověděl.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám