Dnes, 17:00
Jihomoravští silničáři jsou na nadcházející zimu plně připraveni. Naskladnili 25 tisíc tun inertních materiálů, stovky tisíc litrů rozmrazovacích kapalin a do terénu vyšlou stovky strojů. V zimním období se starají o téměř čtyři tisíce kilometrů silnic druhé a třetí třídy a další stovky kilometrů státních komunikací.
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK) vstupuje do zimních měsíců s plnými sklady i jasně stanoveným plánem zimní údržby. V nadcházející sezoně se bude starat o 3 881 kilometrů krajských silnic druhé a třetí třídy. K dispozici má 441 tisíc litrů rozmrazovacích kapalin a zhruba 25 tisíc tun inertních materiálů, které jsou podle spotřeby rozděleny do jednotlivých oblastí kraje.
Kromě krajských silnic se organizace letos opět stará i o část státních komunikací první třídy mimo území města Brna, a to v délce necelých 400 kilometrů. Výjimkou je úsek I/52 mezi dálnicí D1 a sjezdem Rajhrad a dálnice D52, kde údržbu zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic prostřednictvím střediska v Chrlicích
„Silniční síť v kraji je během zimy rozdělena do 102 pracovních okruhů, každý má v průměru kolem 40 kilometrů. Odpovídají nastaveným časovým lhůtám i klimatickým podmínkám,“ uvedl provozní náměstek ředitele SÚS JMK Milan Macháček. Do okruhů nejsou zahrnuty některé úseky v Brně, které kompletně spravují Brněnské komunikace.
Z praktického hlediska to pak znamená, že na dálnicích a rychlostních silnicích bude sjízdnost zajištěna do 2 hodin, na silnicích zařazených do I. pořadí do 3 hodin, II. pořadí do 6 hodin a III. pořadí do 12 hodin.
Macháček také upozorňuje, že na jihu Moravy existují úseky, které se v zimě neudržují vůbec. „Jde o silnice bez linkové dopravy a s nízkým dopravním významem. Celkem je takových úseků asi 104 kilometrů,“ doplnil.
Do terénu vyrazí speciální autosypače a další technika. Při vydatném sněžení bude k dispozici také asi 200 traktorů s radlicemi, dále 11 nákladních automobilů se šípovými pluhy a nakladače. Na likvidaci vyšších vrstev sněhu je připraveno devět sněhových fréz.
„Máme také dva speciální ledořezy, umístěné v Boskovicích a ve Vyškově. Slouží k odstraňování ujetých vrstev sněhu, zejména vyjetých kolejí na inertně udržovaných úsecích," uvedl ředitel SÚS JMK Jindřich Hochman.
Součástí zimního režimu je i sledování počasí. Správa aktuálně provozuje 25 meteostanic, z nichž 19 je osazeno kamerami. „Záběry z kamer jsou dostupné na našich stránkách i na portálu dopravniinfo.cz. Na našem webu lze navíc sledovat mapu pohybu posypových vozů, kde je vidět aktuální výjezd i záznam jejich tras,“ dodal Macháček.
Zimní údržba na jižní Moravě začíná oficiálně s příchodem prvního sněhu či námrazy a potrvá až do jara. Silničáři ujišťují, že na zimu jsou připraveni v maximálním rozsahu.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám