Dnes, 19:00
Parciální trolejbusy, které část cesty absolvují na bateriový pohon, jezdí v Brně už déle jak rok. Jejich provoz na lince 30 mezi Bystrcí a Soběšicemi se osvědčil, prokázal spolehlivost i přínos pro cestující. Brněnský dopravce je proto chce brzy využít na dalších trasách. V úvahu připadá například okružní linka 67.
Parciální trolejbusy od loňského jara jezdí mezi Bystrcí a Soběšicemi. Linka vznikla sloučením původních linek 30 a 43 a brněnský dopravce na ní testoval využití částečného bateriového pohonu v náročnějším terénu Z ročního vyhodnocení, jež si Dopravní podnik města Brna (DPMB) nechal zpracovat, vyplývá, že tento typ trolejbusů je spolehlivý a vyhovuje i cestujícím.
„Pilotní provoz předčil naše očekávání. Splnil naše technické nároky na kapacitu baterií i provozní požadavky. S vozy jsou spokojeni i cestující a místní obyvatelé. Jejich provoz označují za bezproblémový, tichý a spolehlivý," uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Lidé si podle něj pochvalují zejména přímé propojení městských částí, konkrétně Soběšic s Královým Polem, Komínem a Bystrcí.
V praxi to vypadá tak, že trolejbusy jedou z Bystrce do Králova Pole napojeny na trolejové vedení. U Semilassa řidiči sklopí sběrače na střechu vozu a dále do Soběšic pokračují na bateriový pohon. Cestou zpět je to stejné, ale už při cestě z kopce dochází ke zpětnému nabíjení baterií. U královopolského nádraží se opět napojí k trolejovému vedení a pokračují do Bystrce, cestou se baterie ve vozu zcela dobije.
Hlavním úkolem pilotního projektu bylo ověřit, zda trolejbusy obstojí v kopcovitém terénu. „Z Králova Pole do Soběšic překonávají převýšení až 170 výškových metrů. Přesto jejich baterie na konečné stále disponují více než polovinou kapacity. To potvrzuje, že kombinace trolejového a bateriového pohonu je ideální volbou pro město Brno, a to i pro energeticky náročnější trasy,“ sdělil Havránek.
Z technického hlediska trolejbusy absolvují přibližně dvě třetiny trasy pod trolejovým vedením a třetinu na trakční baterii. Při většině příjezdů na konečnou (Klarisky a Královo Pole, nádraží) vozům zůstávalo mezi padesáti a šedesáti procenty kapacity baterie, a to i v chladnějších měsících.
První test byl úspěšný a Brno se cestou ekologičtější dopravy chce ubírat i nadále. „Aktuálně dokončená strategická studie Koncepce čistých pohonů MHD v Brně odkazuje na největší trolejbusovou síť v České republice a doporučuje dominantní využití parciálních trolejbusů," vysvětlila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Dopravce by v budoucnu parciální trolejbusy rád využíval i na jiných trasách. „V návaznosti na novou trolejbusovou trať na Černovické terase bychom tyto vozy chtěli využít k provozu k Letišti Tuřany nebo logistickým areálům v této oblasti. V úvahu připadá i linka 67. Při doplnění vozového parku o kloubové parciální trolejbusy by bylo možné je využít i na okružních linkách,“ uvedl Havránek.
Brněnský dopravní podnik má v těchto dnech pět desítek parciálních trolejbusů. Doposud je využíval zejména při výlukách, kdy bylo potřeba část trasy trolejbusů přejet mimo trolejové vedení.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám