Parciální trolejbusy se v Brně osvědčily. V budoucnu by mohly jezdit i na letiště

Autoři | Foto Alice Rosier

Parciální trolejbusy, které část cesty absolvují na bateriový pohon, jezdí v Brně už déle jak rok. Jejich provoz na lince 30 mezi Bystrcí a Soběšicemi se osvědčil, prokázal spolehlivost i přínos pro cestující. Brněnský dopravce je proto chce brzy využít na dalších trasách. V úvahu připadá například okružní linka 67.

Pozitivní zpětná vazba

Parciální trolejbusy od loňského jara jezdí mezi Bystrcí a Soběšicemi. Linka vznikla sloučením původních linek 30 a 43 a brněnský dopravce na ní testoval využití částečného bateriového pohonu v náročnějším terénu Z ročního vyhodnocení, jež si Dopravní podnik města Brna (DPMB) nechal zpracovat, vyplývá, že tento typ trolejbusů je spolehlivý a vyhovuje i cestujícím. 

„Pilotní provoz předčil naše očekávání. Splnil naše technické nároky na kapacitu baterií i provozní požadavky. S vozy jsou spokojeni i cestující a místní obyvatelé. Jejich provoz označují za bezproblémový, tichý a spolehlivý," uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Lidé si podle něj pochvalují zejména přímé propojení městských částí, konkrétně Soběšic s Královým Polem, Komínem a Bystrcí. 

Jak fungují parciální trolejbusy?

V praxi to vypadá tak, že trolejbusy jedou z Bystrce do Králova Pole napojeny na trolejové vedení. U Semilassa řidiči sklopí sběrače na střechu vozu a dále do Soběšic pokračují na bateriový pohon. Cestou zpět je to stejné, ale už při cestě z kopce dochází ke zpětnému nabíjení baterií. U královopolského nádraží se opět napojí k trolejovému vedení a pokračují do Bystrce, cestou se baterie ve vozu zcela dobije.

Hlavním úkolem pilotního projektu bylo ověřit, zda trolejbusy obstojí v kopcovitém terénu. „Z Králova Pole do Soběšic překonávají převýšení až 170 výškových metrů. Přesto jejich baterie na konečné stále disponují více než polovinou kapacity. To potvrzuje, že kombinace trolejového a bateriového pohonu je ideální volbou pro město Brno, a to i pro energeticky náročnější trasy,“ sdělil Havránek.

Z technického hlediska trolejbusy absolvují přibližně dvě třetiny trasy pod trolejovým vedením a třetinu na trakční baterii. Při většině příjezdů na konečnou (Klarisky a Královo Pole, nádraží) vozům zůstávalo mezi padesáti a šedesáti procenty kapacity baterie, a to i v chladnějších měsících.

Na letiště nebo do IKEI

První test byl úspěšný a Brno se cestou ekologičtější dopravy chce ubírat i nadále. „Aktuálně dokončená strategická studie Koncepce čistých pohonů MHD v Brně odkazuje na největší trolejbusovou síť v České republice a doporučuje dominantní využití parciálních trolejbusů," vysvětlila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Dopravce by v budoucnu parciální trolejbusy rád využíval i na jiných trasách. „V návaznosti na novou trolejbusovou trať na Černovické terase bychom tyto vozy chtěli využít k provozu k Letišti Tuřany nebo logistickým areálům v této oblasti. V úvahu připadá i linka 67. Při doplnění vozového parku o kloubové parciální trolejbusy by bylo možné je využít i na okružních linkách,“ uvedl Havránek.

Brněnský dopravní podnik má v těchto dnech pět desítek parciálních trolejbusů. Doposud je využíval zejména při výlukách, kdy bylo potřeba část trasy trolejbusů přejet mimo trolejové vedení.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Brno, MHD, doprava, trolejbus, parciální trolejbus, ekologie, Bystrc, Soběšice, letiště, Královo Pole

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.