Dnes, 13:00
Jihomoravský kraj neplánuje navýšit slevy z jízdného pro děti, studenty a seniory nad rámec současné padesátiprocentní úlevy. Podle vedení kraje by případné rozšíření benefitů znamenalo zátěž pro rozpočet ve výši téměř 200 milionů korun ročně. Opoziční návrh hnutí ANO tak na krajském zastupitelstvu neprošel.
Jihomoravský kraj nechystá vyšší slevy na jízdné, opatření by stálo téměř 200 milionů ročně. Peníze podle hejtmanství chybí jinde, například na opravy silnic. Návrh na rozšíření slev pro vybrané skupiny obyvatel předložil opoziční zastupitel Patrik Pařil (ANO). Požadoval, aby kraj zavedl vratku pětadvacet procent z jízdného nad rámec stávající padesátiprocentní slevy, kterou garantuje stát. Cílovou skupinou by byli děti, studenti a senioři. Svou argumentaci podpořil modelovými příklady z jiných krajů.
Podle hejtmana Jana Grolicha (KDU-ČSL) je ale takové opatření pro krajsou kasu aktuálně nereálné. „Zavedení tohoto modelu by znamenalo výdaj ve výši 192 milionů korun ročně. Neumím si představit, kde bychom na to vzali prostředky,“ řekl Grolich během jednání.
Pařilův návrh zastupitelé nepodpořili. Hnutí ANO však chce podobné úlevy zavést ve všech krajích, kde vládne. Podobný návrh už schválily například Plzeňský, Olomoucký či Ústecký kraj.
Podle stínového ministra dopravy hnutí ANO Martina Kolovratníka má projekt úspěšně otestovanou formu. „Je to jednoduché, lidé požádají o vratku v rámci integrovaných dopravních systémů, kraj doplatí čtvrtinu ceny. Náklady se vrátí, když veřejnou dopravu začne využívat více lidí,“ okomentoval Kolovratník.
Někteří kritici ale varují, že může jít o předvolební tah hnutí ANO, které slevy v dopravě prosazovalo už na vládní úrovni v roce 2018. V minulosti na jízdné zavedlo slevu ve výši pětasedmdesáti procent.
Grolich návrh označil spíše za gesto. „Jestli jsem to dobře pochopil, lidé by si mohli požádat o dar a doložit jízdenky. Je jasné, že na to se drtivá většina lidí vykašle. A pokud by žádali opravdu všichni, kdo mají nárok, potřebovali bychom masivní rozšíření úřednického aparátu, který by to zpracovával,“ řekl.
Náměstek pro dopravu Jiří Crha (ODS) doplnil, že by podobný systém mohl být možný až po změně rozpočtového určení daní. Díky tomu by do krajské kasy šlo ze státu více peněz.. „Nyní nám ale chybí 400 milionů korun na silnice druhých a třetích tříd, u kterých chceme, aby se jejich stav nezhoršil,“ poznamenal.
Se slevou 75 procent z ceny jízdného už přitom žáci a studenti do 26 let a důchodci starší 65 let cestovali už dříve. V roce 2018 ji zavedla vláda Andreje Babiše (ANO). O čtyři roky později nová vláda v čele s Petrem Fialou (ODS) slevu snížila na padesát procent. Redukce podle tehdejšího ministra dopravy Martina Kupky (ODS) přinesla úsporu přes 1,8 miliardy korun ročně.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám