Ze Znojma do Brna vlakem za půl hodiny. To by měla umožnit nová vysokorychlostní trať spojující dvě největší města jižní Moravy. Snaha zmodernizovat železniční napojení Znojemska je dlouhodobá, projekt vznikl již před šesti lety. V dnešní době žádné přímé železniční spojení mezi Brnem a Znojmem neexistuje.
Navrhovaná vysokorychlostní trať by měla ve směru od Znojma využít stávající trasu přes Hodonice a Božice k Hrušovanům nad Jevišovkou. Od Šanova je pak plánován zcela nový úsek dráhy vedoucí okolo Litobratřic, Troskotovic a Pohořelic k Unkovicím, kde by se napojila na projektovanou trať z Vídně do Brna. V dnešní době žádné přímé železniční spojení mezi Brnem a Znojmem neexistuje. Autobusy běžně na trase mezi těmito městy jedou více než hodinu, několik expresních spojů, které jezdí bez zastávky, zvládají trasu ujet něco málo pod hodinu.
Myšlenka rychlodráhy vznikla už v roce 2019, kdy si Správa železnic zadala vypracování studie proveditelnosti. Samotný projekt pak Centrální komise Ministerstva dopravy schválila o pár let později, konkrétně v únoru roku 2023. Později téhož roku jednali starostové obcí, kterými by vysokorychlostní trať procházela. Od té doby se však projekt údajně nikam dál neposunul.
„Nový úsek rychlodráhy na sever od Hrušovan nad Jevišovkou se dotýká obcí, které ji nemají zanesenou ve svých územních plánech. Právě proto se před dvěma lety konala jednání se starosty dotčených obcí, aby mohli vznášet připomínky a náměty. Jejich prověření a případné zpracování alternativních návrhů trasy se pak předpokládalo do podzimu roku 2023. Aktuálně Správa železnic počítá s termínem v polovině tohoto roku,“ uvedl v tiskové zprávě Jiří Kacetl (Pro Znojmo).
V nejbližší době by se však měla znovu rozjet jednání s dotčenými obcemi. Ve chvíli, kdy budou požadavky obcí vypořádány, požádá Správa železnic Krajský úřad Jihomoravského kraje o aktualizaci krajského územního plánu, poté by pak měly přijdít na řadu změny územních plánů dotčených obcí.
Kromě trati ze Znojma směrem na Vídeň neproběhly zásadní změny či opravy železniční sítě na Znojemsku již několik desítek let. Kvůli potřebě modernizace drah v okolí došlo k jednání s ministerstvem dopravy. „Jak jsem zjistil, v posledním období bohužel nebyl náš projekt pro ministerstvo prioritní. Oproti původním plánům jsou tak nyní jednání ve skluzu asi dva roky,“ dodal Kacetl. Nejdříve se však bude stavět až po roce 2030. Podle poslední aktualizace termínů správy železnic by se měla rychlodráha ve směru na jih od Brna začít stavět teprve v roce 2028.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.