Počasí dnes18 °C, zítra22 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

Přestavba železničního uzlu i nové hlavní nádraží. Brno v nejbližších letech čeká řada dopravních změn

Zastupitelé Brna a Správy železnic v rámci konference pořádané na brněnské hvězdárně informovali odborníky i veřejnost o budoucnosti železničního uzlu Brno a vysokorychlostních tratí v České republice. Popsali také dosavadní posun ve stavbě nového brněnského hlavního nádraží a čtvrti Trnitá. Nádraží by se mělo začít stavět do roku 2030.

Region čeká řada dopravních novinek

V prostorách Hvězdárny a planetária Brno na Kraví hoře se odborníci ve čtvrtek dozvěděli nové informace o probíhajících i plánovaných zlepšeních dopravy na jižní Moravě. Konference se zúčastnili místní politici, zástupci Správy železnic, Jihomoravského kraje i architekti Benthem Crouwel a West8, kteří připravili podobu nového hlavního nádraží. 

Železniční uzel Brno

Podle mluvčího magistrátu Filipa Poňuchálka je železniční uzel považován za nejvýznamnější dopravní stavbu v Brně, která se pozitivně podepíše na místní, regionální i celostátní úrovni. Uvedl to v tiskové zprávě publikované na webu magistrátu. 

„Přestavba železničního uzlu zlepší regionální i mezinárodní dostupnost Brna, navíc se zvýší komfort pro cestující. Díky zjednodušení železniční sítě se omezí fragmentace území města a v uvolněných plochách mohou vzniknout nová veřejná prostranství, parky a trasy pro pěší či cyklostezky. Samotné nové hlavní nádraží, jehož podoba veřejnost velmi zaujala, pak také bude vstupní branou do města i těžištěm nové městské čtvrti Trnitá,“ popsala primátorka Markéta Vaňková (ODS).

„Od nekonečných debat o variantách a podvariantách přesunu brněnského nádraží jsme se definitivně posunuli k přípravě konkrétního řešení Železničního uzlu Brno. Z celé řady aktivit je možné jmenovat například chystané zadání zpracování dokumentace pro proces EIA nebo zadání dokumentace pro postup výstavby ŽUB. Pokračovat bude rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole i přípravy modernizací dalších brněnských stanic,“ doplnil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody je modernizace brněnského železničního uzlu velkou investicí do budoucna. Nové nádraží, vysokorychlostní železnice a zrekonstruované tratě by měly vést k významnému rozvoji železniční dopravy v Brně i v celém regionu.

Nové hlavní nádraží

Vybudování samotného hlavního nádraží mý na starosti Správa železnic, město Brno bude stavět v bezprostředním okolí, tedy v takzvaném přednádraží a zanádraží. Vzniknou by zde mělo autobusové nádraží a přestupní terminál městské hromadné dopravy, odstavná parkoviště, stanoviště raxi nebo třeba úschovny kol. Komplex doplní i dva nové mosty přes Svratku. Dílčí stavební práce již probíhají, jižně od Opuštěné byla prodloužena ulice Uhelná.

Radní si od modernizace uhlu a nového nádraží slibují lepší propojení Brna se zbytkem regionu. „Tomu bude odpovídat i síť a návaznost spojů Dopravního podniku města Brna. Slibujeme si od toho, že atraktivní veřejná doprava může změnit chování lidí, a po Brně by tak mohlo jezdit méně aut. Počítáme také s tím, že brněnský železniční uzel bude připraven na zapojení vysokorychlostních tratí, se Správou železnic a s Ministerstvem dopravy na tom intenzivně spolupracujeme,“ vysvětlil radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl (ODS).

O nové podobě hlavního nádraží se v rámci soutěže rozhodlo v roce 2021. Zvítězila nizozemská studia Benthem Crouwel Architects a West8. Ta v minulém roce dokončila komplexní architektonickou studii, která představuje návrh, jenž reflektuje potřeby moderního a udržitelného městského prostředí. Dokončení architektonické studie představovalo další důležitý krok v přípravě nového brněnského nádraží.

Hodnocení článku je 56 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Kancelář architekta města Brna

Štítky Brno, rekonstrukce, hlavní nádraží, železniční uzel, Trnitá

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ctirad Přikryl

Jestli potom nebudou zastávky v místě současného hlavního nádraží, bude to opravdu MÓÓÓÓÓC VELKÝ ŠPATNÝ ... :( .....

Pondělí, 18. března 2024, 14:46Odpovědět

Přestavba železničního uzlu i nové hlavní nádraží. Brno v nejbližších letech čeká řada dopravních změn  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.