Počasí dnes10 °C, zítra10 °C
Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav
Bez reklam

Vodohospodáři mají velké plány s Baťovým kanálem. Prodlouží splavnost o dvacet kilometrů

Splavnost Baťova kanálu se má v roce 2027 prodloužit z 53 na 72 kilometrů. Ředitelství vodních cest (ŘVC) má přichystané investice téměř za dvě miliardy korun, které umožní rekreačním plavidlům doplout na severu až do Kroměříže a na jihu do Hodonína. Vzniknou nové plavební komory, přístavy, přístaviště a v nich potřebná infrastruktura, aby kanál dokázal pojmout stále se zvyšující počet návštěvníků a mohl se dále rozvíjet turistický ruch ve městech a obcích u kanálu, řekl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.

Ročně tráví volný čas na Baťově kanále na 90 tisíc lidí. Předpokládá se, že zájem se bude zvyšovat i v souvislosti s tím, jak se budou zlepšovat služby a zázemí. Investice mají pomoci také rozložit zátěž rovnoměrně po celé délce toku.

V jihomoravské části kanálu se plánují investice za 1,16 miliardy korun a všechny mají být hotové většinou v letech 2026 a 2027. Vznikne nová plavební komora Sudoměřice - Rohatec, která umožní splutí až do Hodonína. K tomu je také potřeba oprava jezu v Sudoměřicích. V Hodoníně vznikne nový přístav s 80 místy a nové přístaviště se sedmi místy. V Rohatci se má kapacita přístaviště zvýšit o dvě místa.

Projektem, který má odlehčit hlavní části Baťova kanálu, je devítikilometrový plavební okruh Veselí nad Moravou - Vnorovy. Jeho součástí bude nové přístaviště v Zarazicích a v Česku unikátní lodní zdvihadlo ve Veselí. V tomto městě také vznikne největší rekreační přístav v Česku. Jeho kapacita vzroste zhruba na dvojnásobek na 81 stání. Okruh má být splavný v roce 2027.

Baťův kanál je odemčený. Na vodní cestu se po zimě vrací turistické lodě

Lidem se dnes odemkla oblíbená letní atrakce Baťův kanál. Návštěvníci využili prvních plaveb pro veřejnost, které doprovázel bohatý program. Začátek letošní plavební sezony se nese ve znamení bezpečnějších plaveb i vidiny rozsáhlejší modernizace...

Ve Zlínském kraji se chystají investice ve výši 720 milionů korun. Jejich dokončení se plánuje převážně na rok 2027, některé stavby mají být hotové o rok dříve. Klíčová pro prodloužení splavnosti do Kroměříže je nová plavební komora Bělov. V samotné Kroměříži vznikne přístav pro 80 plavidel, přístav Slovácko u Uherského Hradiště a Starého Města pojme 50 plavidel. Nové přístaviště se bude stavět v Kvasicích, budou zde čtyři místa, a o dvě místa se zvýší kapacita přístaviště v Uherském Ostrohu. Menší přístaviště bude i v Kroměříži.

Baťův kanál by tak měl být v roce 2027 plnohodnotným turistickým cílem, který nabídne jak dostatečnou kapacitu pro kotvení plavidel, tak potřebné zázemí pro turisty, kteří se na něj vydají na vícedenní dovolenou. V obcích, které už jsou nyní cílem turistů, v minulých letech vznikaly doprovodné služby, jako je ubytování, různé typy občerstvení, půjčovny kol, oblíbené je i spojení plavby s vinařskými zážitky. Původně vznikla umělá vodní cesta před druhou světovou válkou pro přepravu uhlí. Doprava na ní však nefungovala ani čtvrt století. Až v roce 2002 vznikla obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která od té doby rozvíjí turistický potenciál a spolupracuje s institucemi a podnikateli. ŘVC také postupně kanál opravovalo a buduje potřebnou infrastrukturu.

Hodnocení článku je 92 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Michal Šťastný

Štítky Baťův kanál, ŘVC, Lodě, Atrakce, Jihomoravský

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Vodohospodáři mají velké plány s Baťovým kanálem. Prodlouží splavnost o dvacet kilometrů  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.