Dlažba v brněnské pěší zóně je v bídném stavu. Ve špatné kondici je například Masarykova ulice nebo Zelný trh. Na vině jsou auta, která brázdí centrum moravské metropole, ničí povrch či ztěžují cestu chodcům. Město se vjezd motoristů snaží regulovat, i tak má ale vydaných 7,5 tisíc povolenek k vjezdu. To je zhruba tolik, kolik žije lidí například v Mikulově nebo Benátkách nad Jizerou.
Centrum moravské metropole čelí zvýšenému náporu aut od roku 2018, kdy ještě předchozí radniční koalice uvedla do praxe systém rezidentního parkování a regulaci vjezdů do historického jádra. Rázem dostaly přístup do centra tisíce řidičů, kteří se díky vyřízenému parkovacímu oprávnění dostali nejen k místu svého bydliště či sídlu provozovny. Povolenka umožňovala motoristům zkrátit si cestu celým centrem. Třeba k roku 2019 evidoval magistrát přes 13 tisíc povolenek, další tisíce aut pak vjížděla do jádra neoprávněně. Přitom před zavedením systému mělo vyřízenou výjimku do centra přibližně dva tisíce motoristů.
Aktuálně úřad uvádí, že oprávnění k vjezdu vlastní zhruba 7,5 tisíc motorových vozidel, z toho necelé dva tisíce tvoří rezidenti a abonenti. I přes snížení povolenek ale dostává povrch stále zabrat a mnohým Brňanům je na chodnících těsno.
„Automobilový provoz je v brněnské pěší zóně stále strašlivý. Kvůli nedostatečné regulaci je poničená nejen dlažba, ale také mobiliář nebo stojany na kola. Odstrašujícím příkladem je případ z roku 2020, kdy nezabrzděná dodávka v Masarykově ulici přimáčkla mladou ženu na sklo výlohy,“ sdělil Drbně Michal Šindelář, předseda spolku Brno na kole, který se ve městě zasazuje o práva kolařů i pěších.
Magistrát reagoval na situaci výrazně v roce 2020, když zpřísnil podmínky pro vjezd do centra, které nově rozčlenil na více pěších zón. Zreguloval také například časy pro zásobovací vozy nebo po dvou letech čekání uvedl do provozu kamerový systém, který umožňuje zpětně trestat motoristy s chybějící povolenkou sankcí v průměrné výši 700 korun. Měsíčně rozdají úředníci zhruba 4 tisíce pokut, díky čemuž si úřad přijde za měsíc na zhruba 2 miliony korun.
„Ve srovnání s předchozím obdobím je nyní centrum rozděleno do několika podoblastí a povolení k vjezdu jsou vydávána do konkrétní podoblasti. Co se týče pěší zóny, kam spadá Masarykova ulici či náměstí Svobody, reálně se počet vjezdů snížil o 30–50 procent, méně je taky reálně vydaných oprávnění k vjezdu do pěší zóny,“ řekl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
I vzhledem k tomu, že se z památkového pásma moravské metropole stala v posledních letech vytěžované dopravní tepna, musí město sahat do městského rozpočtu, aby vyčlenilo peníze na opravy dlažby. Tentokrát si nachystalo necelých 20 milionů na opravu Masarykovy ulice. Práce se tam uskuteční patrně letos v létě a příští rok.
„Aby byl na místě pokud možno co nejméně omezen provoz i pro pěší, je akce rozdělena na dvě etapy. První etapa bude v úseku Josefská – tramvajová zastávka Zelný trh. S realizací druhé etapy se počítá příští rok etapa a zahrnuje úsek Zelný trh – náměstí Svobody. Obě dohromady ve finančním objemu zhruba 18 milionů korun,“ popsal mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
Finální termín opravy Masarykovy třídy zatím město neznámilo. Aktuálně hledá zhotovitele prací, na nichž se bude podílet dopravní podnik a Brněnské komunikace (Bkom), které se o stav povrchů nejen v centru města starají. Podle mluvčí Bkom Vladimíry Navrátilové je příčinou potíží poruch ulic pojíždění povrchu auty.
„Běžné lokální opravy poškozené dlažby byly evidovány zejména v minulém roce v poměrně velkém počtu ulic v centru, především v Zámečnické, Kobližné, na náměstí. Svobody, Masarykově, Zelném trhu, Dominikánském náměstí, ulici Josefské, Divadelní, Šilingrově náměstí nebo ulici Joštově. Nejednalo se ale o rekonstrukce komunikací, nýbrž o opravy v nezbytně nutném rozsahu,“ připomněla úpravy ulic z posledních let Navrátilová, podle níž je frekvence oprav v současné době stejná jako před zavedením systému vjezdů. „Nedá se říci, že by se stav výrazně změnil,“ tvrdí.
Podle šéfa brněnské dopravy chystá radnice v nejbližší době další úpravy systému. Kroky mají ulevit chodcům i povrchu a snížit dopravní zátěž. „Vidíme potenciál ke zlepšení v oblasti zásobování a taxi služeb. V tuto chvíli vyhodnocujeme sesbíraná data a v rámci několika týdnů bychom chtěli na úrovni vedení města předložit aktualizaci stávajících pravidel,“ dodal Kratochvíl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
KRITIZOVAT SE ZDE NESMÍ?! :-OOO včera jsem psal, že o žádnou PĚŠÍ ZÓNU dávno NEJDE! např. ulice masarykova je TRVALE PLNÁ AUT, ať zásobování či osobních vozů... PĚŠÍ se mezi nimi proplétají a je jen otázka času, kdy to někoho smete! :-((( zásobování se má řešit třeba jen do 9 hod. a potom třeba zase od 21 hod. tramvaje jistě, ať je střed města snáze dostupný i pro seniory, sanitky (a možná i taxi), proč ne. ale ostatní: sorry jako. PĚŠÍ ZÓNA TO NIKDY NEBYLA, NENÍ A ASI ANI NEBUDE! :-(((
Na vine nejsou auta, ale clovek, ktery vi, kolik je tam obchodu a bytu a jak moc se tam bude jezdit a stejne tam navrhne dlazbu, po ktere se neda ani poradne chodit.