Počasí dnes18 °C, zítra24 °C
Pátek 3. května 2024  |  Svátek má Alexej
Bez reklam

Peníze na nové nádraží v Brně najdeme, myslí si železničáři i ministr dopravy

V Brně si znovu připomněli plány na přesun vlakového uzlu. Při návštěvě jižní Moravy představil další postup ministr dopravy Martin Kupka (ODS) i vedení Správy železnic. Společně sdělili, že letos má být hotový záměr projektu přestavby. Dokument určí přesný postup prací, které potrvají deset let.

Stavět nové nádraží chtějí v moravské metropoli desítky let. Nyní je na stole nový termín. Stavba má začít v roce 2028 a potrvá bezmála deset let. Očekává, že největší zádrhel plánů budou peníze. Podle více než čtyři roky staré studie proveditelnosti se celkové náklady tehdy odhadovaly na 50 miliard korun. Kupka uvedl, že očekává, že se z velké části bude na spolufinancování podílet Evropská unie, která podporuje stavbu sítě vysokorychlostních tratí. 

Brněnský uzel má do sebe zaústit tři tratě, a to od Prahy, od Vídně a od Ostravy a využívat jej budou i vlaky do Bratislavy, které budou jezdit rychlostmi přesahující 160 kilometrů za hodinu. „Když se celkové náklady rozdělí do deseti let, tak jsou to zvladatelné náklady. Věřím se, že se pro Brno zdroje najdou,“ řekl Svoboda.

V Brně zkulturnili hlavní nádraží, přibyly lavičky i supermarket

O něco atraktivnější bude cestování z brněnského hlavního vlakového nádraží, kde skončila rekonstrukce levého křídla historické budovy, ve které se nachází nové služby i vybavení. Cestující si při čekání na vlak nakoupí v supermarketu, posedí na...

Kupka také uvedl, že odhadem 80 procent vlaků by mělo jezdit na nové hlavní nádraží a jen malá část by měla zastavit v plánovaném terminálu Vídeňská, který by měl vzniknout poblíž křížení dálnice D1 a výpadovky na Vídeň. Půjde o vlaky, které budou spojovat primárně Berlín s Vídní. Jak bude terminál velký, je podle Kupky teprve otázka dalších debat stejně jako případný tzv. bypass. Jde o dvojkolejnou spojku z terminálu Vídeňská na ostravskou trať, která však dosud nemá oporu v územně plánovacích dokumentacích a Brno ji odmítá. „Jsme zatím na začátku úvah,“ řekl k tomu Kupka.

Modernizace brněnského uzlu s sebou přinese i další velké investice do městské infrastruktury v miliardách korun, aby bylo možné k novému nádraží, které má stát v místě dnešního dolního nádraží, dovést tramvajové a trolejbusové linky. Nádraží má být moderním dopravním uzlem, kde se budou potkávat všechny druhy dopravy.

Brněnské nádraží v Králově Poli se blíží proměně za miliardy korun, stavět se má příští rok

Brněnské nádraží v Králově Poli, které patří mezi frekventovaný a vytěžovaný dopravní uzel v moravské metropoli, podstoupí v nejbližší době očekávanou přestavbu a modernizaci. Stanici využívají cestující bezmála sedmdesát let a nyní dozná...

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Jitka Koudelková

Štítky Brno, Vlaky, Nádraží, Uzel, Přesun, Martin Kupka, ODS, Správa železniční dopravní cesty, Jihomoravský kraj, Vídeň, Evropská unie, Praha, Bratislava, Berlín

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Peníze na nové nádraží v Brně najdeme, myslí si železničáři i ministr dopravy  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.