Cestujícím ze Znojma a okolí svitla naděje na lepší železniční spojení s moravskou metropolí. Správa železnic (SŽDC) prověřuje možnosti na vybudovaní vysokorychlostní trati, díky které by lidem cesta vlakem mezi oběma městy zabrala pouhou půl hodinu.
Železničáři v současné době hledají možnosti, jak zlepšit vlakové spojení na jižní Moravě. V hledáčku mají rovněž spojení mezi dvěma největšími jihomoravskými městy. Zatím mají výstupy ze studie proveditelnosti. Na základě ní se jako nejvýhodnější jeví řešení navázané na připravovanou stavbu vysokorychlostní tratě Brno – Šakvice, ze které by v prostoru Unkovic odbočila novostavba tratě ve směru na Hrušovany nad Jevišovkou pro rychlost do 230 kilometrů v hodině.
„Za stávající stanicí Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov ve směru na Znojmo by se pak nová trať zapojila do stávající tratě Břeclav – Znojmo, která by byla modernizována a elektrizována. Navržená podoba nové železniční infrastruktury v prostoru Hrušovan nad Jevišovkou počítá i s přímým napojením z nové tratě od Brna ve směru na Mikulov a Břeclav,“ popsala Drbně Nela Friebová, mluvčí SŽDC.
Podle Friebové součástí projektu je také návrh na dokončení modernizace tratě Břeclav – Znojmo včetně elektrizace, což významně pomůže i nákladní dopravě. „Díky přínosům pro osobní dopravu v podobě zásadního zkrácení cestovních dob v rozhodujících přepravních směrech i díky výraznému zlepšení podmínek pro provoz nákladní dopravy dosahuje zmiňované řešení pozitivních výsledků ekonomického hodnocení,“ uvedla mluvčí.
Dopravní situace mezi moravskou metropolí a městem nedaleko rakouských hranic je dlouhodobě problematická a hlavně zdlouhavá. Autem vyjde cesta, která která činí něco přes 60 kilometrů, zhruba na hodinu, linkovým autobusem pak trvá o zhruba dvacet minut déle. Nejkomplikovanější je právě vlakový spoj, jenž spolkne cestujícím dvě hodiny času. Přímá linka z Brna do Znojma totiž nejezdí, pasažéři tak musí přestupovat Břeclavi nebo v Hrušovanech u Brna. I proto plán na novou trať ve Znojmě vítají.
„Pro město by to byl obrovský přínos. Zejména lidé ze Znojma by se nemuseli stěhovat za prací do Brna a mohli pohodlně dojíždět. Věřím, že by nové železniční spojení přilákalo do Znojma i další lidi,“ sdělil znojemský starosta Jakub Malačka (za ČSSD).
Železničáři aktuálně dokončují finální práce na studii proveditelnosti. Hotovo má být do konce února. Následně dokument předloží ke schválení na Centrální komisi Ministerstva dopravy ČR, která rozhodne o dalším postupu prací. Hrubý odhad je, že nové koleje by mohly vzniknout do deseti let. Optimismus dodává železničářům či lidem ve Znojmě i to, že zamýšlená trať nepovede chráněným územím, kde pravidelně dochází ke sporům s aktivisty či ochránci přírody.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Tímto článkem jsem se vrátil do roku 2019, kdy o tomto tématu psal server Zdopravy.
Otřesné vlakové spojení. Návaznost na vlaky Brno - Břeclav- Znojmo je ostudná, jízdní doby dlouhé. Jinak pane redaktor není ani přestup v Hrušovanech, tam vůbec vlaky nejezdí.