čtvrtek 21. října 2021 Brigita

Brno ukázalo nejdelší tramvajový tunel v Česku

Brno se pochlubilo nejdelším tramvajovým tunelem v republice, který je součástí prodloužení tramvajové trati k bohunickému kampusu. U více než kilometru dlouhé stavby finišují s budováním obou portálů. Většina prací na povrchu skončí letos, poté se stavaři přesunou do podzemí. Dokončení projektu se očekává příští rok.

Prodloužení tramvajové trati o téměř kilometr až do Bohunic patří mezi nejočekávanější dopravní projekty v moravské metropoli. Díky dokončení projektu dojde ke spojení Starého Lískovce a Bohunic. Především se ale uleví přetížené trolejbusové a autobusové dopravě i cestujícím, jichž denně míří až čtyřicet tisíc do kampusu, Fakultní nemocnice nebo tamějšího obchodního centra. Na zhotovení díla se pracuje už dva roky, nyní dělníci ukázali výsledek své práce, jejíž největší zajímavostí je tunel měřící celkem 619 metrů. 

V tuto chvíli jsou téměř hotové oba portály tunelu, jak z ulice Netroufalky, tak z ulice Osová. Tunel je vyhlouben v celé své délce a za pomocí těžké techniky z něj dělníci vytěžili 170 tisíc tun zeminy. Výrazný posun nastal na obou terminálech, jak na Osové, tak na Netroufalkách. Před Fakultní nemocnice Brno jsou připravení všechny podzemní sítě, veřejné osvětlení, točna trolejbusů, nové chodníky i přilehlé komunikace, zbývá dokončit nástupiště, zastřešení a doplnit zeleň,“ sdělil Petr Kratochvíl (ODS), radní pro dopravu Brna, které se na investici za 1,4 miliardy korun podílí.

Upravují výhybky

Součástí projektu byla rovněž rekonstrukce zástavky Osová, kde se uskutečnila oprava trati včetně položení odbočené výhybky, která povede šaliny po nových kolejích. Aktuálně se tam dokončují schodiště, výtah či přístupové cesty, jichž celkem bude osm.

Další práce se zaměří na budování zastávky s pracovním názvem Nová Jihlavská, po jejím vybetonování nyní pokračujeme zastřešováním, které by mělo být hotové do konce roku. Přímo v tunelu finišuje betonáž podlah a nad tunelem postupují terénní práce a úprava povrchu,“ popsal k aktuálnímu dění generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Město šalinových tunelů

Podle zhotovitele díla se dělníci nyní přesunou do podzemí. Některé stavební úpravy se odehrají už letos. Například na podzim položí stavaři koleje, které napojí na uzel Osová, nebo dovybaví tunel. 

V tunelu plánujeme instalovat veškeré zabezpečovací zařízení, ovládání výhybek, kamerový systém, osvětlení, informační systémy nebo požárně bezpečnostní zařízení,“ uvedl oblastní ředitel společnosti Metrostav Zdeněk Mička

První cestující se svezou až ke kampusu na konci příštího roku. Kvůli nové trati nakoupil městský dopravce nové obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 34, které dodá výrobce Škoda Transportation, o čemž Drbna informovala už dříve. Prvních pět vozů dorazí do Brna zřejmě právě na slavnostní otevíračku. Tunel v Bohunicích není jediným objektem svého druhu, jenž se v současné době v moravské metropoli buduje. Dělníci v létě dokončili ražbu v Žabovřeské ulici, kam šaliny vyjedou podle harmonogramu v lednu roku 2023.

Hodnocení článku je 88 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Jitka Koudelová

Štítky Brno, Šaliny, Tunel

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Tomáš Dostal

Co je bascheri?

pátek, 15. října 2021, 10:28

David Bascheri

co je brno?

pátek, 15. října 2021, 09:39

Mira Štefka

Pěkná stavba v Brně. Konečně.

pátek, 15. října 2021, 08:00

Jan Kotouč

A když nemáme metro, dáme tam tunel na šalinu. :D

čtvrtek, 14. října 2021, 22:43

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.