V brněnské Žabovřeské ulici je v plném proudu stavba tramvajového tunelu, jenž už je sto metrů dlouhý. Na budování stavby pod Wilsonovým lesem nově dohlíží soška sv. Barbory, kterou umístili pracovníci přímo k dopravnímu objektu. V další fázi prací se očekávají nová dopravní omezení.
Hlavní investor stavby, jímž je Ředitelství silnic a dálnic (RŠD) ČR, začal s prvními ostrými odstřely začátkem května. Pravidelně se odstřeluje skála dvakrát denně. Celkem bude vznikající tunel dlouhý takřka půl kilometru, z toho je 333 metrů ražená část a 161 přesypaná část.
„V současné době práce probíhají rychle a máme odstřeleno prvních 100 metrů tunelu. Zároveň se realizuje přesypaná část a uskutečňuje se její zaztužení v délce zhruba 150 metrů. Předpokládáme, že do konce září by mohl být tunel proražen a poté zahájíme další práce, aby mohl být uveden do provozu,“ popsal Drbně Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR.
Dokončených prvních sto metrů tunelu
V současné době se pracuje mezi Kamenomlýnským mostem a mimoúrovňovým křížením Hlinky, kde je hlavním cílem etapy právě ražba tunelu. Při demolici použijí dělníci 100 kilo trhaviny v 56 vrtech. Zatím zhotovitel díla používá technologické postupy, při nichž není nutné výrazně omezovat dopravu.
Podle ředitele brněnské pobočky ŘSD Davida Fialy je ale otázkou času, jak dlouho tento stav vydrží. Počítá se, že dopravu omezí zvláště trhací práce při budování zastřešené galerie. Hlavní část omezení by se měla uskutečnit letos.
Pověstný dopravní špunt má s dostavbou okruhu definitvně zmizet
Na výstavbě Velkého městského okruhu v úseku Žabovřeská se pracuje od roku 2018. Projekt rozdělil investor na dvě etapy. Po dokončení tunelu začne výstavba nové silnice, díky níž dojde k rozšíření Žabovřeské na čtyřproudovou komunikaci. Z lokality tak zmizí pověstný dopravní špunt, kvůli němuž tráví motoristé značný čas nejen ve špičkách v kolonách.
„Předpokládáme, že samotná tramvajová trať by měla být spuštěna podle harmonogramu na přelomu roku 2022/2023. Posléze se budou dělat zhruba 7–8 měsíců zbylé práce z hlediska výstavby samotné komunikace tak, aby v létě 2023 byla Žabovřeská plně dokončena a v provozu,“ sdělil Mátl.
Socha sv. Barbory od čtvrtka dohlíží na dění na stavbě
Kromě pokročení v celém projektu je hlavní novinkou na staveništi soška svaté Barbory. Patronku havířů dnes pracovníci umístili přímo k dopravnímu objektu. Umělecké dílo váží asi 15 kilogramů a je vysoké zhruba půl metru. Odlito je z litiny ve Švýcarsku a stavba ji dostala darem. Barborka dohlédne nejen na ražbu tunelu, ale také na bezpečnost tramvajové dopravy, která se sem v příštích letech přesune.
„Po dokončení prací bychom sv. Barboře rádi nechali zasvětit také kapli sv. Antonína Paduánského, která se nachází poblíž plánovaného tunelu. Kaple tak bude zasvěcena hned dvěma svatým,“ nastínila Markéta Vaňková (ODS), primátorka Brna, které se na výstavbě spolupodílí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.