Od loňského prosince Správa železnic testuje trať mezi Břeclaví a Vranovicemi, kde by vlaky měly jezdit rychlostí 200 km/h. Je to jeden z prvních kroků k rychlejším českým železnicím a odstranění horní hranice 160 km/h.
Novináři mohli být svědky a účastníky jízdy na trati mezi Břeclaví a Vranovicemi, kdy vlak jel rychlostí 200 kilometrů za hodinu. Tento úsek je součástí připravované vysokorychlostní tratě a odbočnou větví tratě Praha - Brno - Ostrava. Mezi Vranovicemi a Břeclaví by se mělo s modernizací začit už letos a hotovo by mělo být v roce 2025.
„Slíbili jsme, že budeme postupně zvyšovat rychlost na české železnici. Přecházíme ke konkrétním činům. Stávající infrastruktura neumožňuje zvýšit rychlost vlaků bez nutných úprav jako je například odstranění všech úrovňových přejezdů a přechodů. Díky probíhajícím testům získáme podklady pro připravované projekty,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Testy na rychlost 200 km/h probíhaly už v roce 2004, v minulém roce se trať opět testovala. S testováním Správě železnic napomáhá také Katedra železničních staveb Českého vysokého učení technického v Praze. „Laickým pohledem jsou základním předpokladem pro vyšší rychlost rovné koleje. Není to však jediná podmínka, kterou je nutné splnit. Ve spolupráci s odborníky z ČVUT testujeme řadu dalších aspektů – mostní objekty, přejezdy, nástupiště a například i polykarbonátové přístřešky, protože vzdušný vír způsobený průjezdem takto rychlého vlaku má mnohem větší sílu, než je tomu u rychlosti 160 km/h,“ uvedla Správa železnic na své facebookové stránce.
Ačkoliv je v mnoha zahraničních zemích rychlost 200 km/h standardem, tak v České republice je nejvyšší traťová rychlost 160 km/h. V některých zemích vlaky dosahují dokonce rychlostí i nad 300 km/h. Současné testování však může vést ke světlejší budoucnosti české železniční dopravy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.