Na sociálních sítích se v poslední době objevují videa, na kterých pěší zóna v brněnském centru vypadá spíše jako rušná silnice. Velké množství je i fotek sporných zásobovacích aut. V říjnu strážníci řešili přes tři sta případů stání mimo parkoviště.
Brňané upozorňují, že brněnské historické centrum často vypadá jako rušná silnice, nebo jako velké parkoviště. Spíše než jako pěší zóna. Denně proto přispívají fotkami aut v centru. Často se jedná spíše o luxusní auta.
„Stránka existuje asi tři týdny. Denně v průměru přidám deset až patnáct aut. Nicméně se jedná o velmi krátký časový úsek, třeba z jedné půlhodinové procházky po městě. Kdybych se takhle po městě každý den prošel pětkrát, tak takových fotek nasbírám určitě okolo sedmdesáti,“ říká správce stránky Mapa „zásobovacích“ vozidel v Brně Marek Lupač.
O problému vypovídají i statistiky brněnských strážníků, kteří denně řeší velkou spoustu takových případů.
„Letos v říjnu strážníci zjistili v pěší zóně přes tři sta případů stání mimo vyhrazená místa. Botičku přiložili v šedesáti případech. Pokutu na místě mohou řidiči podle zákona dostat jen v případě, že se dostaví k vozidlu v době, kdy strážníci přestupek dokumentují. Jinak dostanou za stěrač lístek s oznámením o podezření ze spáchání přestupku. V centru města strážníci přiložili „botičku“ celkem v šedesáti případech. U některých řidičů evidujeme i patnáct přestupků za měsíc,“ říká mluvčí strážníků Pavel Šoba.
Dalším problémem je sporná situace, jestli v pěší zóně existuje chodník, na kterém je stání přestupek. Takových fotek se objevuje na stránkách spousta. Neexistující definice chodníku vytváří problémy a jeden takový spor dokonce došel až k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS). „Když to řeknu zjednodušeně, tak NSS říká, jestli to vypadá jako chodník, je to odděleno jinou dlažbou, chodí po tom chodci, tak to je chodník. Podle této definice se chodníky nacházejí i v pěší zóně,“ říká Lupač.
Pokud tedy auto zastaví na vyvýšené stavební úpravě, tak v pěší zóně se nejedná o chodník. „Zákon termín chodník v pěších zónách nezná. V pěší zóně je možné stát jen na místech označených jako parkoviště,“ doplňuje Šoba. Proto pokud strážník najde stojící auto, tak musí počkat, jestli se nejedná o zásobování. Poté může dát pokutu za stání mimo parkoviště.
Ale určit dobu stanovenou zákonem jako dobu nezbytně nutnou k nastoupení nebo vystoupení osob a složení, či složení nákladu, je obtížné. „Strážníci každou situaci posuzují případ od případu. Je logické, že řidič zásobující třeba prodejnu potravin nemůže potřebné činnosti stihnout stejně rychle jako například zaměstnanec firmy rozvážející jídlo,“ dodává Šoba.
Téma husté dopravy v centru se teď dostává do popředí i ve vedení města. „Řešil jsem to dnes s primátorkou a městská policie centrum obsadí od pátku, po skončení uzavírky v Dominikánské ulici. Strážníci vytvoří statistiku oprávněných a neoprávněných vjezdů. Teď se intenzivně zaměří na parkující,“ uvedl brněnský zastupitel Pirátů Tomáš Koláčný.
Situaci by mohly napomoct přísnější regulace vjezdů v historickém centru Brna. Změna přijde od příštího roku. Regulace omezí zásobování pouze na dopolední hodiny. Celodenní povolení budou mít pouze abonenti a rezidenti. Ostatní musí doložit důvod vjezdu. „V současnosti se zpracovává projektová dokumentace na doplnění kamerového systému, čeká nás jednání se všemi dotčenými orgány. Předpokládáme, že do praxe bychom nová pravidla zavedli od 1. ledna 2020,“ vysvětluje radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
Jestli to zcela vyřeší problém s velkým počtem aut v centru se uvidí až po novém roce. „Těžko předjímat, zda regulace vyřeší úplně všechno. Zlepšení by mohla přinést,“ říká Šoba.