Kvůli stavbě velkého městského okruhu se jedničkou do Bystrce už nedostanete. Radní chtějí urychlit práci na Žabovřeské a zároveň stavět jak silnici, tak přeložku tramvaje. První úsek okruhu by tak mohl být hotový o téměř dva roky dřív. Pro cestující budou zavedeny náhradní linky. Úplná výluka tramvajové linky začne 1. září 2020 a skončí posledního srpna 2022.
Zástupci města se rozhodovali mezi dvěma variantami – omezit tramvajovou dopravu vždy jen na období prázdnin a stavět výrazně déle, nebo přistoupit na dlouhodobou úplnou výluku a stihnout práce ve výrazně kratším čase.
„Ta první varianta přinášela obrovské riziko dalšího zpoždění řešení komplikované dopravní situace v Žabovřeské ulici. To se táhne už od roku 2006. Nedávno nás na několik měsíců zbrzdilo i neúspěšné odvolání spolku Voda z Tetčic. Přihlédli jsme také k tomu, že tramvajová doprava by i tak nefungovala stoprocentně, neboť by se jezdilo ve střídavém jednokolejném provozu,“ vysvětlil náměstek primátorky Robert Kerndl.
Rada se nakonec rozhodla pro variantu dvouleté plné výluky tramvajové dopravy podél Žabovřeské. „Velký městský okruh financujeme prostředky z Operačního programu Doprava II. Podmínky této výzvy však stanovují termín ukončení akcí do závěru roku 2023. Dílo v tomto termínu musí být zprovozněné a jeho financování uzavřené. Proto jsme požádali město Brno, aby se pokusilo zajistit nepřerušovanou výluku tramvajové dopravy namísto původně plánovaných víkendových a prázdninových uzavírek,“ sdělil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.
Aby zůstala zachována doprava i do míst, kde se budou konat stavební práce, měl by být ještě před výlukou dokončen a opraven tramvajový pás na Veveří. Počítá se i s prodloužení zastávky Konečného náměstí, výstavba úvrati u zastávky Bráfova. Cestující mohou počítat také s zařazením více velkokapacitních šalin.
Dopravní podnik města Brna připravil řešení pro cestující MHD. „Návrh tras jsme se snažili sestavit tak, aby byl zajištěn jednak základní tranzit z Bystrce a Komína do centra a zpět, ale současně aby zůstala v co největší míře zachována lokální obslužnost,“ přiblížil provozní ředitel dopravního podniku Jan Seitl.
Trasa městské hromadné dopravy by podle Kerndla neměla být přetížena automobilovým provozem. „Ten zůstane i nadále na Žabovřeské, kde se bude jezdit jako doposud v jednom jízdním pruhu každým směrem,“ dodal.