Velká očekávání turistů na jižní Moravě se po několika letech promění v realitu. Oblíbená atrakce Baťův kanál dostane novou plavební komoru, která cestu protáhne o sedm kilometrů do Hodonína. Z Otrokovic do okresního města proplují po řece Moravě první lodě v roce 2026.
Vodohospodáři na Baťově kanálu zahájili velké plány, které s vodní atrakcí chystají. V Hodoníně uzavřeli smlouvu se zhotovitelem na výstavbu nové plavební komory Rohatec/Sudoměřice, jež splavnost prodlouží o dalších sedm kilometrů. Návštěvníci tak za pár let splují z okresního města až do Otrokovic.
„Turisté objeví nejen krásy cesty do Rohatce a Hodonína, ale také oživí plavbu mezi Petrovem a Skalicí a odlehčí nejvíce zatíženým úsekům vodní cesty,“ vysvětlil ředitel Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC ČR) Lubomír Fojtů.
S novou plavební komorou, jež bude v pořadí už čtrnáctá, se rozšíří i stávající přístaviště v Hodoníně se sedmi místy a velkokapacitní přístav s osmdesáti místy. V Rohatci se kapacita přístaviště zvýší o dvě místa.
Aby mohl objekt v Sudoměřicích vyrůst, opraví pracovníci zároveň i tamní jez. „Překonán bude spád 2,70 metrů až na hladinu řeky Moravy. Navazující současné koryto říčky Radějovky bude v délce 800 metrů prohloubeno a rozšířeno na 6 metrů, aby mohly lodě bezpečně proplouvat,“ uvedl mluvčí ŘVC ČR Jan Bukovský.
Právě tato část se nachází na hranici mezi Českem a Slovenskem. Nedílnou součástí projektu jsou tedy i rozsáhlá environmentální opatření v podobě přeložky regionálního biokoridoru na české straně, tvořeného vegetačním pásem s drobnou vodotečí. Po dokončení se pak zvýší ekologická stabilita území a zachová či rozšíří biodiverzita území. „Po čase budou biotopy kvalitativně výrazně převyšovat ekologickou hodnotu těch současných na Radějovce a vyřešena bude aktuální migrační neprostupnost říčky,“ dodal.
Město cítí, že projekt významně přispěje k rozvoji cestovního ruchu a do Hodonína přiláká další výletníky. V lokalitě pro ně proto vybudují lákavé zázemí, do kterého se budou návštěvníci rádi vracet. Stavební práce za více než 338 milionů korun podle zhotovitele odstartují už letos v létě. V zimních měsících se pak dělníci přesunou do koryta Radějovky, kterou v úseku mezi novou komorou a ústím do řeky Moravy rozšíří na plný profil Baťova kanálu. První zájemci se pak nalodí v roce 2026.
Splavnost vodní cesty vodohospodáři celkově do roku 2027 prodlouží z 53 na 72 kilometrů. Díky investicím téměř za dvě miliardy korun se tak kanál stane plnohodnotným turistickým cílem, který nabídne jak dostatečnou kapacitu pro kotvení plavidel, tak potřebné zázemí pro výletníky, kteří se na něj vydají na vícedenní dovolenou. V obcích, které už jsou nyní cílem turistů, v minulých letech vznikaly doprovodné služby, jako je ubytování, různé typy občerstvení, půjčovny kol, oblíbené je i spojení plavby s vinařskými zážitky.
Původně vznikla umělá vodní cesta před druhou světovou válkou pro přepravu uhlí. Doprava na ní však nefungovala ani čtvrt století. Až v roce 2002 vznikla obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která od té doby rozvíjí turistický potenciál a spolupracuje s institucemi a podnikateli.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.