Dnes, 09:30
Na jihu Brna se rozjela jedna z největších dopravních staveb posledních let. Silničáři začali s kompletní přestavbou křižovatky D1 a D2 u Brna-jih, kudy denně projíždí až 80 tisíc aut. Křižovatka dostane modernější podobu a dálnice se rozšíří na šest pruhů. Práce potrvají dva roky a vyjdou na víc než tři miliardy korun. Po celou dobu se bude jezdit ve dvou pruzích, řidiči se ale musí obrnit trpělivostí.
Na jihu Brna začala velká dopravní proměna. Ředitelství silnic a dálnic se pustilo do kompletní přestavby křižovatky dálnic D1 a D2 u Brna-jih, kudy denně projedou tisíce aut. Součástí projektu je i rozšíření D1 na šest pruhů. Práce za 3,2 miliardy korun potrvají dva roky.
Po celou dobu zůstane provoz vedený dvěma pruhy v každém směru, i tak se ale řidiči musí připravit na komplikace. Do budoucna chtějí silničári rozšířit D1 na celém úseku mezi Kývalkou a Holubicemi.
„MÚK Brno jih je jednou z nejvytíženějších mimoúrovňových křižovatek v České republice. Denně tudy projede až 80 tisíc aut včetně vysokého podílu tranzitní nákladní dopravy. Stávající uspořádání již nevyhovuje současným ani budoucím dopravním nárokům. Přestavba na 3+3 pruhy na D1 umožní efektivnější rozdělení dopravy, zkrátí se doba průjezdu a zvýší bezpečnost,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Jde o jeden z nejdůležitějších dopravních uzlů v celé republice. Křižovatka slouží nejen dálkové dopravě, ale i lidem z okolí, kteří tudy denně míří do průmyslových zón nebo městských částí Brna. Nový návrh má zajistit plynulejší jízdu a méně kolon. Stávající čtyřlístkové křížení nahradí modernější dvoulístkovité řešení, kde budou větve mezi D1 a D2 přímé nebo jen lehce zakřivené.
„Dálnice D1 je kolem Brna značně dopravně zatížená. Kapacita čtyřpruhového uspořádání je už téměř vyčerpaná. Velké křižovatky Brno-centrum a Brno-jih nevyhovují kapacitně svým uspořádáním. Ve špičkách klesá rychlost dopravy a často to vede ke kolonám. Proto se rozhodlo o rozšíření úseku dálnice D1 kolem Brna na šestipruhové uspořádání,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Podél dálnice vyrostou až šestimetrové protihlukové stěny a silničáři použijí speciální tichý asfalt, který má snížit hluk z dopravy. Aby práce mohly pokračovat i v noci, vzniknou dočasné mosty pro převoz materiálu, díky nimž se stavba zbytečně neprotáhne.
Délka plánované stavby je 1545 metrů. Součástí budou tři protihlukové stěny a sedm mostů na dálnici a sedm na mimoúrovňové křižovatce. Cena přesáhne 3 miliardy korun. Zprovoznění silničáři plánují na listopad roku 2027.
Již tento víkend čeká řidiče v místě výrazné omezení provozu. Od páteční půlnoci do nedělního rána budou úseky v křížení dálnic D1 i D2 v Brně v noci sjízdné pouze v jednom pruhu obousměrně. Přes den pak bude provoz v režimu 2+2.
Stavbaři zahájí značení dopravního omezení. Konkrétně půjde o pokládku dočasného vodorovného dopravního značení, instalaci provizorních svodidel a přechodného značení. „Jde o důležitou fázi přípravy. Bez těchto opatření nemůžeme začít s vlastními stavebními pracemi,“ vysvětlil David Fiala, ředitel Závodu Brno ŘSD.
Dálnice D1 (směr Praha – Ostrava)
Dálnice D2 (směr Brno – Břeclav)
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám