Dnes, 12:00
Léto plné dopravních komplikací a rozkopaných ulic se konečně chýlí ke konci. Během tří měsíců má Brno téměř pět kilometrů opravených tramvajových tratí. Všechny linky, jichž se prázdninová výluka dotkla, se už v pondělí vrátí na své klasické trasy. Jde o zejména o linky číslo 2, 3 a 12.
Již v neděli skončí tři velké rekonstrukce, které v létě komplikovaly dopravu po jihomoravské metropoli. Hotovo bude v Zábrdovické ulici a na Staré osadě, což umožní návrat linek 2 a 3. Jezdit budou znovu Vídeňskou ulicí, takže do Modřic pojede také dvojka. Tramvaje vrátí do Kounicovy ulice, znovu tam bude jezdit linka 12.
„Cestující se budou vozit po nových kolejích, tedy pohodlněji, méně hlučně a rychleji," okomentoval generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Rekonstrukce tratí vyšla zhruba na 400 milionů korun, dopravce během čtrnácti týdnů opravil téměř pět kilometrů tramvajových tratí. „Výrazným benefitem jsou také zrekonstruované zastávky, které nabízí možnost bezbariérového nástupu do tramvají,“ dodal Havránek.
Letní uzavírky a další stavby výrazně komplikovaly dopravu v Brně. S prvním zářím tak skončí i mnohá menší omezení. Bez víkendových výluk už budou jezdit tramvaje pod železničním viaduktem u hlavního nádraží a do smyčky u nádraží se vrátí i trolejbusy. Pod viadukt se vrátí i tramvajová linka 10 a autobusová linka 67. Do neděle skončí i opravy vozovek v Židenicích ve Svatoplukově a Rokytově ulici, takže se na svou trasu vrátí všechny autobusové a trolejbusové linky, které místem projíždějí. Skončí i výluka autobusových linek v Žabovřeskách na Rosického náměstí.
Na čtyři kilometry dlouhém úseku mezi zastávkami Bohunická a smyčkou Modřice dopravní podnik vyměnil koleje, provedl sanaci podloží, odvodnění a upravil nástupiště zastávek. Přístupová schodiště na zastávku Ořechovská jsou nově osazena elektrickými plošinami, které umožní cestujícím s hendikepem bezbariérový přístup.
Na trati do Modřic budou moct tramvaje jezdit rychlostí až 70 kilometrů za hodinu, před rekonstrukcí zde jezdily už jen třicítkou. Jízdní dobu to zkrátí asi o minutu.
Během jarních a letních měsíců prošla rekonstrukcí také 480 metrů dlouhá tramvajová trať v úseku Nerudova–Šumavská. Dopravce použil všechny moderní odhlučňovací prvky, jako jsou pryžové bokovnice a antivibrační rohože, aby tak snížil hlukovou zátěž v oblasti. Dělníci vybudovali novou trolejbusovou zastávku Zemská knihovna u křižovatky s ulicí Hrnčířskou. Po dokončení veškerých prací a legislativních náležitostí budou zastávku v obou směrech obsluhovat trolejbusové linky 34 a 36. Funkční by podle Havránka měla být od října.
„Také jsme změnili uspořádání zastávky Nerudova, kde se vystupovalo do vozovky. Nově zde bude zastávka vídeňského typu, nastupovat se bude bezbariérově ze zvýšeného jízdního pruhu," řekl Havránek.
Nejen vyměnit staré koleje za nové, ale také upravit osovou vzdálenost kolejí ze tří na tři a půl metru. To bylo zadání oprav v ulici Zábrdovická. Úprava 240 metrů dlouhé tramvajové trati proběhla od zastávky Vojenská nemocnice po zastávku Kuldova. Povrch komunikace bude nově z gumoasfaltu, který snižuje hluk z dopravy.
Tramvajovou dopravu bude nadále omezovat jen rekonstrukce Údolní ulice, která má skončit v polovině prosince. Od pondělí už ale bude znovu pro auta průjezdná křižovatka s Úvozem. Dopravě uleví také ukončení stavebních prací na Poříčí. Původní termín byl do 4. září, ale město jedná s Ředitelstvím silnic a dálnic, že by mohly skončit o několik dnů dříve. Další stavby budou pokračovat.
„Do půlky října v Kníničské, do prosince v Údolní a v říjnu začne přestavba křížení dálnic D1 a D2, což dopravu v Brně ovlivní extrémně. Uvidíme, kdy se uskuteční uzavírka Pisáreckých tunelů, a chystáme opravy dalších ulic," řekl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám