Restaurace v Brně dramaticky zdražily, obědy po pandemii stojí téměř dvojnásobek

Autoři | Foto Pixabay.com

Jihomoravský kraj patří cenami v gastronomii k nejdražším regionům Česka. Plyne to z informací na datovém portálu Brna, jehož analytici sledují ekonomické ukazatele a ceny v brněnské gastronomii ve spolupráci se společností Dotykačka. Lidé za jídlo a pití v restauracích, kavárnách či barech zaplatí o více než polovinu vyšší částku než před koronavirovou pandemií.

Data z let 2021 až 2025 potvrzují, že ceny v gastronomii na jihu Moravy dlouhodobě rostou a trend se nezastavil ani letos. Zatímco na začátku roku 2021 byly ceny jen několik procent nad úrovní roku 2019, letos na podzim jsou rozdíly mnohem výraznější.

„V Jihomoravském kraji se ceny pohybují zhruba o 56 procent výš než před pandemií, což ho řadí k nejrychleji zdražujícím regionům. Praha se dlouhodobě drží níže, aktuálně na úrovni kolem 48 až 50 procent nad rokem 2019. Celorepublikový průměr zůstává stabilně mezi 40 až 45 procenty," uvedla analytička Barbora Šípková.

Nejvýraznější růst analytici evidují v letech 2022 a 2023, kdy se do cen naplno promítla inflace, dražší energie, růst mezd i vyšší náklady na provoz podniků. Loni se zdražování zpomalilo, avšak letošek podle Šípkové ukazuje, že se ceny pouze stabilizovaly na nové, výrazně vyšší úrovni. Například pivo Pilsner Urquell stálo v Brně letos v říjnu v průměru 59 korun, o 33,6 procenta víc než ve stejnému období roku 2019. Za pivo Starobrno lidé nyní zaplatí kolem 48 korun, o 57,6 procenta více než před šesti lety.

Zdražení pocítili také lidé, kteří v restauracích obědvají. „Zatímco v roce 2019 stál guláš, hamburger nebo řízek kolem 120 korun, dnes se jejich průměrná cena pohybuje mezi 200 a 220 korunami. Největší zdražení evidujeme v roce 2022. Od té doby sice ceny rostou pomaleji, ale drží se vysoko. Hamburger je aktuálně nejdražší, stojí 223 korun, následuje guláš a řízek. Brněnský oběd tak dnes stojí téměř dvojnásobek toho co před pěti lety," dodala Šípková.

Ačkoliv podniky zdražily, o zákazníky nepřišly. Jejich obrat rostl ve druhé polovině letošního roku meziročně o několik procent.

Brno i celý region se dlouhodobě snaží prezentovat kvalitní gastronomií. „Pozorujeme, že je jedním z hlavních tahounů turistického ruchu. Na jižní Moravě se navíc daří rozjíždět výborné podniky i v oblastech, které nejsou na hlavních turistických trasách, což pomáhá přinášet pozornost na nová místa," uvedla při příležitosti představení nového gastronomického průvodce ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová. Šéfka městské organizace TIC Brno Jana Janulíková pak Brno označila za gastronomickou mekku.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky restaurace, služby, peníze, Brno, ceny

Komentáře

Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.