Nové vlaky pro jižní Moravu? Tendr běží dál, i když dotace chybí

Autoři | Foto České dráhy

Jihomoravský kraj sice neuspěl se žádostí o dotace na bateriové vlaky, výběrové řízení na jejich pořízení ale bude pokračovat. Kraj smlouvu nemusí podepsat.

Na pondělním krajském zastupitelstvu o případu informoval náměstek hejtmana pro dopravu Jiří Crha (ODS). Uvedl, že celkový projekt byl zhruba za 9,1 miliardy, kraj žádal o dotaci 6,3 miliardy.

„Žádost splnila parametry té výzvy, ale bohužel se nedostala nad čáru," uvedl Crha. Podle něj byly parametry výzvy postaveny jinak než u předchozí výzvy, kdy jedním z hlavních kritérií byl počet cestujících, kteří přejdou z aut a autobusů do vlaků. „Ten náš projekt byl znevýhodněn z toho důvodu, že v těch ranních a odpoledních špičkách musel posilovat vlaky, aby cestující odvezl," uvedl náměstek. Doplnil, že tento parametr znevýhodnil i další kraje, kde jsou velká města, jmenoval Středočeský a Olomoucký kraj.

Pokud bude vypsána další dotační výzva, kraj se jí podle Crhy zúčastní. Současná výzva je otevřená dokonce příštího roku. Podle Crhy je tak možné, že některé z úspěšných žádostí nesplní další podmínky té výzvy a pak by mohla být šance pro Jihomoravský kraj, že by dotaci ještě získat mohl. I z toho důvodu výběrové řízení na pořízení vlaků nezruší.

„V tom procesu budeme pokračovat. Můžeme jet až před podpis smlouvy a smlouvu nemusíme podepsat. Takhle to máme v podmínkách, pokud nezískáme dotaci," uvedl náměstek. Doplnil, že pokud se tak stane a kraj dotaci nezíská, musel by uvažovat o jiném řešení.

Nové vlaky by na jižní Moravě měly podle předpokladů vyjet od konce roku 2029 a kraj je plánuje nasadit primárně na tratích, které jsou částečně elektrizované. Výběrové řízení zahájil kraj loni v říjnu, podle webu Zdopravy.cz se přihlásili tři výrobci, a to Škoda Group, Stadler Rail a Alstom.

V případě nákupu vlaky zamíří na tratě, které dnes obsluhují motorové vlaky, nebo na tratě, kde se přestupuje mezi elektrickými a motorovými vlaky. Jde o Vlárskou dráhu mezi Brnem a Starým Městem u Uherského Hradiště a o návaznou trať z Bzence do Moravského Písku, a pak o tratě na západ a jihozápad od Brna, tedy z Brna do Třebíče a z Brna do Ivančic a Moravského Krumlova.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Jihomoravský kraj, doprava, železnice, dotace, vlaky

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.