Dnes, 17:00
Jihomoravskému kraji se nepodařilo uspět se žádostí o dotaci na nákup akutrolejových vlaků, které mají jezdit jak na elektřinu z trolejí, tak z baterií. Jak bude nákup financovat, není zřejmé.
Mluvčí kraje Martina Žídková dnes napsala, že rozhodnutí ministerstva životního prostředí o nepřidělení dotace je čerstvé a vedení kraje bude teprve jednat o tom, jak postupovat dále. Kraj chce koupit až 48 jednotek v hodnotě až 18,8 miliardy korun, které by dostal do užívání dopravce vybraný pro provoz na daných tratích.
V žádosti o dotace na nákup nových elektrických či akutrolejových vlaků uspěly jiné kraje. Ministerstvo uvedlo, že od letošního prosince do března 2027 bude možné podávat žádosti v dalším kole. Nové vlaky by na jižní Moravě měly podle předpokladů vyjet od konce roku 2029 a kraj je plánuje nasadit primárně na těch tratích, které vedou částečně pod dráty.
Výběrové řízení zahájil kraj loni v říjnu, podle webu Zdopravy.cz se přihlásili tři výrobci, a to Škoda Group, Stadler Rail a Alstom. Kraj chce mít výrobce vybraného do konce příštího roku, aby byl čas na jejich výrobu před uvedením do provozu. O ten se na vybraných tratí ucházejí České dráhy a Arriva. Kraj dal možnost nabídnout výrobcům tři koncepty s kapacitou od 115 do 175 cestujících a podle zvoleného konceptu se má odvíjet konečný počet vozidel.
V případě nákupu vlaky zamíří na tratě, které dnes obsluhují motorové vlaky, nebo na tratě, kde se přestupuje mezi elektrickými a motorovými vlaky. Jde o Vlárskou dráhu mezi Brnem a Starým Městem u Uherského Hradiště a o návaznou trať z Bzence do Moravského Písku, a pak o tratě na západ a jihozápad od Brna, tedy z Brna do Třebíče a z Brna do Ivančic a Moravského Krumlova.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám