Legenda o americkém vojákovi, falešný bankéř nebo investice do kryptoměn. To jsou v současné době osvědčené triky podvodníků na internetu, kterými oklamávají lidi napříč věkovými kategoriemi. Policisté na jižní Moravě jen za letošní rok hlásí téměř tisíc případů internetové kriminality. Naposledy si podvodník počíhal na ženu z Brněnska, která prodávala lyžáky. Bez velké námahy pak prodávající odčerpal z účtu tři miliony korun.
Počet trestných činů, při nichž se někdo napálí na internetu, tvoří podle policistů v současné době až sedm procent trestné činnosti. Naposledy vyšetřovatelům přistál na stůl případ, kdy pětačtyřicetiletá žena z Brněnska prodávala na inzertním serveru lyžáky za patnáct set korun. Zájemce se ozval velmi rychle, prodávající nabídla kupci odeslání požadované částky na platební kartu a obratem zaslala na mobil odkaz k uskutečnění transakce.
Právě před obdobím vánočních svátku podobných případů přibývá. Nejčastěji jsou útočníci ze zahraničí a často cílí na osamělé lidi, kteří mají například profil na seznamkách. Po navázaní důvěry si pak řeknou peníze. Navíc ze zemí, ze kterých lze útočníky jen velmi obtížně vystopovat.
„Úspěšnost je bohužel naprosto minimální. Většina končí v zahraniční a stopy vedou do zemí, se kterými nemá Česká republika policejní ani justiční spolupráci. Je nemožné se proto ve vyšetřování dostat dál, narazíme na hranici, kdy už nemůžeme podnikat další kroky. Často se jedná o africké země,“ sdělil Stanislav Kovárník, vedoucí oddělení kybernetického oddělení Krajského ředitelství policie Jihomoravského kraje.
Podle Kovárníka lze internetovou kriminalitu zobecnit na pět nejčastějších typů. „Hitem“ poslední doby se staly investice do kryptoměn, při nichž po souhlasu uživatele nainstaluje pachatel do cizího počítače software na vzdálenou správu. Peníze následně mizí na účtech, které se tváří jako kryptoměnové. Úspěch slaví rovněž legenda o amerických vojácích, lékařích či dědictví v zahraniční. Dalším fíglem je zneužití platební nebo tzv. případ nazvaný Man in the midle.
„Pachatel se nabourá do firemní komunikace. Potom požaduje platby za zboží či služby na jiný účet,“ popsal Kovárník.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.