Čtenářka nám zaslala dotaz a zároveň i upozornění na aktuální problém. Upozorňuje na nekalé praktiky obchodních zástupců plynárenských společností. Požádali jsme o vyjádření společnost Jihomoravská plynárenská (RWE), která je vedle podvedených zákazníků dalším poškozeným.
Dotaz čtenářky:
Dobrý den, nevím, zda vás to bude zajímat, ale po Brněnských domech chodí lidé, co se vydávají za brigádníky RWE a namlouvají lidem, že jim domluví 10% slevu. Ve skutečnosti jsou od společnosti Centropol. Vyžádají si od vás fakturu, opíší si data a pak sjednají smlouvu o přechodu k jejich společnosti. Celé to vypadá nevinně a hřeší na to, že lidé milují slovo sleva. O tom, že s vámi ve skutečnosti sjednávají nějakou smlouvu ale nepadne ani slovo. RWE jsem upozornila a ptala se, jestli jsou to lidé od nich, tak jak mi to tvrdil ten vtíravý chlápek. Samozřejmě, že nejsou. Tak pozor na ně. |
Tiskový mluvčí společnosti Jihomoravská plynárenská (dále RWE) Lukáš Kresač nám poskytl vyjádření k celé situaci: "Skupina RWE zaznamenala případy, kdy si obchodní zástupci jiných společností snažili vynutit jednání s odběrateli zemního plynu za pomoci falešných služebních průkazů s logem RWE. Jedná se o podvodné klamání zákazníků a nekalou soutěž."
Výpovědi podvedených zákazníků dále popisovaly praktiky jako jsou výpovědi smluv bez vědomí zákazníka nebo dokonce falšování podpisů. Pod vidinou slevy 10 %, kterou jinak RWE poskytlo plošně všem svým zákazníkům, klienti falešným zástupcům uvěřili a v mnoha případech sami podepsali změnu dodavatele plynu.
"Naši pracovníci nevybírají peníze v hotovosti, nefotí při návštěvě odběrného místa plynoměry, elektroměry ani faktury, smlouvy a žádné jiné dokumenty," popsal Kresač specifika, se kterými se setkávají podvedení zákazníci. Dále vysvětlil, jak si mohou zákazníci ověřit totožnost obchodního zástupce: "Každý náš prodejce je vybaven průkazem externího prodejce RWE, který je zákazníkovi v případě zájmu povinen předložit spolu s občanským průkazem pro kontrolu relevantnosti údajů na průkazu. Platnost průkazu si doporučujeme ověřit na naší speciální bezplatné zákaznické lince 800 331 331, která funguje 24 hodin denně."
Brněnská drbna doporučuje svým čtenářům vždy ověřit totožnost obchodního zástupce, který je navštíví. Dále je vhodné si smlouvu pečlivě pročíst a pokud je třeba, nechat si čas na rozmyšlenou. Každý dobrý prodejce by vám měl umožnit uzavřít smlouvu až po konzultaci s rodinou nebo zkušenějším přítelem.
Praktiky společností, které využívají nezkušenosti a určité naivity zákazníků se samozřejmě zaměřují zejména na seniory a proto bychom měli své prarodiče či rodiče upozornit na nebezpečí, které podepisováním smlouvy bez porady mohou podstupovat. Nejen, že nemusejí ušetřit, mohou dokonce zásadně prodělat a z nevýhodných smluv může být obtížné se vyvázat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.