Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
V souvislosti s pondělní stávkou taxikářů v Praze a Brně je třeba vysvětlit jednu důležitou věc. Všimněte si z publikovaných vyjádření, že taxikáři neprotestují proti nadměrné regulaci a netlačí politiky ke zrušení zastaralých legislativních požadavků, které sice mají za cíl ochránit zákazníky, ale desítky let zcela selhávají a kvůli černým ovcím přisoudily slovu taxikář nekompromisní pejorativní význam. Taxikáři dnes protestují proti nové konkurenci, konkrétně proti Uberu; moderní službě, která – ať se vám to líbí, či ne – od roku 2009 způsobila revoluci v městské dopravě mnoha světových metropolí a navzdory některým racionálním i zcela iracionálním argumentům jen v České republice za tři roky přilákala ze svých aut do cizích aut statisíce uživatelů.
Fandím digitálnímu světu, proto protest taxikářů „proti“ Uberu rozhodně nepodporuji. Taxikáři jsou licencovaní dobyvatelé renty. Licence vymezuje jejich trh a zároveň jej chrání. Díky licenci mohou fungovat v uzavřeném profitabilním klubu, v němž by chtěl každý vstupující dveře dokořán, ale každý vstoupivší by je chtěl okamžitě nadobro uzavřít dalším zájemcům.
Jenže nyní přišla změna a díky technologické revoluci již na dveře onoho klubu nikdo klepat nemusí. V jasně nastaveném prostředí, fungujícím v nekompromisně transparentním online světě, GPS sledování polohy a bezhotovostní vyúčtování, tradiční informační asymetrii mezi zákazníkem (nevyzná se) a poskytovatelem služby (vyzná se) zcela stírá digitální aplikace. A proto se ptám: Komu mohou vadit jasně dané podmínky, jednoduché použití služby, dopředu známá cena a možnost známkovat kvalitu poskytovatele s vědomím, že i já jako zákazník dostanu hodnocení? Mně rozhodně ne.
O tom, že Uber vadí těm taxikářům, kterým bere možnost dobývat rentu na licencovaném trhu, není pochyb. Licencovaní písaři také protestovali proti knihtisku, licencovaní průvodci městem brojí proti online aplikacím, licencovaní lektoři brojí proti e-learningovým kurzům a licencovaní účetní se mohou vzteknout z jednoduchých programů, které podvojně účtují na povel klávesy… Zdaleka však neplatí, že čím hlasitější, tím efektivnější.
Legislativa regulující současnou taxislužbu je nefungujícím přežitkem. Měla by se proto změnit tak, aby všichni hráči v taxislužbě a osobní přepravě mohli (nikoliv museli!) fungovat jako třeba Uber. V digitálním světě, bez nesmyslných požadavků a zkostnatělé administrativy. Až bude někdo protestovat za podobné zjednodušení zákona, zrušení přiblblých zkoušek z místopisu či možnost sednout si za jasně daných podmínek a dopředu známými riziky k dobře hodnocenému řidiči digitální platformy, který mě odveze z bodu A do bodu B, půjdu je osobně podpořit. Ale současná bitva taxikářů proti Uberu je bojem s větrnými mlýny. Přesto je velmi důležitá – doufám totiž, že přiměje politiky k co nejrychlejší deregulaci prostředí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.