Vedení Brna zatím ignoruje problém znečištění ovzduší ve městě, tvrdí brněnští zelení. Podle opoziční strany radní už v roce 2012 slíbili zlepšení kvality ovzduší, neplní to však. Město se brání tím, že plánuje nákup zhruba stovky moderních autobusů, vysazuje izolační zeleň a dělá mnoho dalších aktivit.
Zelení navrhují zavedení nízkoemisní zóny, budování záchytných parkovišť a podporu cyklistického provozu, řekl dnes novinářům předseda brněnského klubu zelených Martin Ander.
Zelení hodlají problematiku projednat na březnovém jednání zastupitelstva. "Město stále provozuje desítky autobusů bez účinných filtrů prachu a podporuje zajíždění aut do centra, přestože by to mělo omezovat," upozornil Ander. Podle něj má Dopravní podnik města Brna na 300 autobusů, ale zhruba 240 z nich nesplňuje emisní normy.
"Plánujeme nákup asi stovky autobusů na plyn a elektrobusů," sdělil k tomu mluvčí radnice Pavel Žára. "I kdyby město autobusy koupilo, stále bude zhruba polovina z celkového počtu znečišťovat ovzduší," podotkl Ander a doplnil, že chybí i záchytná parkoviště, která by stahovala auta z ulic. "Radní je nebudují. Naopak připravují nové garáže v centru bez toho, aby odpovídajícím způsobem snížili počet parkovacích míst na povrchu. Lidé tedy mohou jet přímo do centra, kde kdykoli a kdekoli zaparkují," upozornil Ander s tím, že velké uplatnění by mohlo mít zavedení nízkoemisní zóny.
"Omezila by vjezd nejvíce znečišťujících, především nákladních dieselových aut, do nejvíce dotčených ulic jako Úvoz. Radní ale zatím tuto možnost odmítají," sdělil Ander.
Žára však upozornil, že radnice se situací něco dělá. "Výstavbou velkého městského okruhu se snažíme odklonit dopravu z centrální části města. Po zprovoznění Královopolských tunelů se zlepšila průjezdnost Králova Pole. Magistrát je také zastáncem vybudování R43, která by odvedla co nejvíce vozidel," uvedl Žára.
Vedle toho město podle něj sází izolační zeleň nebo dotuje blokové čištění ulic. "Brno má asi 400.000 obyvatel, jeho regionální sídelní aglomerace pak zhruba dvojnásobek. Podle průzkumu dojíždí každý den do Brna za prací, studiem a z dalších důvodů více než 100.000 obyvatel. Návštěvníci využívají jak Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje, tak vlastní dopravní prostředky. Rozloha města je neměnná a komunikace, které jsou projektované a vystavené v letech a stoletích minulých za podstatně nižšího počtu obyvatel a migrace, jsou nucené zvládat dnešní dopravní zátěž," zdůraznil Žára.
Podle zelených je však situace neúnosná. "Ze zákona může být limit pro znečištění ovzduší překročen pouze 35 dnů v roce. Brno loni mělo 70. Letos má už 25 dnů. Stav se tedy nelepší," dodal Ander.
Zdroj ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.