Technické obory v dnešní době příliš netáhnou, a tak mnohé subjekty dělají všechno možné i nemožné pro to, aby se o ně zajímalo co nejvíce dětí. Všichni totiž doufají, že se některé z nich s blížící se dospělostí rozhodnou, že se tomuto směru budou chtít věnovat i ve svém budoucím povolání.
Jedním z prostředků, jak mládež nenásilnou formou zasvětit konkrétně do problematiky energetiky, je zábavný projekt E.ONu misePlus+. A jelikož stěžejním pilířem sponzoringu a veškerých aktivit týkajících se sociální odpovědnosti této energetické společnosti jsou dlouhodobě děti a mládež, v hlavách zástupců firmy už před lety vznikl nápad vytvořit vzdělávací program.
„Jmenoval se Malá energetická akademie. Na začátku ji představovala učebnice, doplněná o metodiku pro učitele, aby s ní mohli pracovat ve svých hodinách. Tato knížka byla určena pro děti od čtvrté do šesté třídy, tedy záměrně na období, než školákům začala povinná výuka fyziky. Její součástí byly i témata z dalších předmětů, jako například občanské nauky, vlastivědy či matematiky,“ vysvětlil Budějcké Drbně tiskový mluvčí společnosti E.ON Česká republika Vladimír Vácha.
Na celoplošný rozjezd projektu, tedy dodání publikací do všech škol na území naší republiky, však scházely finance. Kromě toho programy na školách musí být akreditované ministerstvem školství a od jejich provozovatele, neziskového subjektu, se očekávají zkušenosti a odborné zázemí. „Snažili jsme se to realizovat přes agentury, přesto jsme museli vymyslet něco efektivnějšího,“ řekl Vácha.
E.ON se nakonec nechal inspirovat od svých kolegů z Bavorska. Tam už spoustu let úspěšně funguje projekt, při němž děti objevují nešvary hospodaření s energiemi a s pomocí figurky detektiva se jim snaží čelit. Jedním z účinných nástrojů pak je kamion s návěsem, který dokáže na jakémkoliv místě připravit zajímavý program pro mládež.
„Myšlenku Energy Trucku jsme převzali s tím rozdílem, že bylo pořízeno menší sedmi a půl tunové auto, abychom s ním mohli zajíždět také do intravilánu měst. Podmínkou nákupu vozu byl nějaký systematický program, aby byl vytížený v průběhu celého roku. Rozjeli jsme tedy projekt pro základní školy, který vycházel z Malé energetické akademie,“ představil Vladimír Vácha prvopočátek vzniku misePlus+.
A co musíte udělat pro to, aby kamion přijel i do školy, kam chodí vaše dítě? Je to snadné. Stačí napsat vzkaz do speciálního internetového kontaktního formuláře a zástupci E.ONu se už s vedením školy spojí. Po dohodnutí všech náležitostí Energy Truck s programem zaměřeným na úsporu energií přijede před školu a postupně se v něm během dvou vyučovacích hodin vystřídají děti z jedné třídy.
Školáci jsou rozděleni na dvě skupiny - jedna polovina v kamionu absolvuje virtuální výcvik agentů, kteří bojují s Energožrouty, co napadli zemi, druhá parta se ve třídě dozví, jak energie vzniká, kde se vyrábí, kam se potom transportuje a že je to zboží jako každé jiné, za které se musí platit.
„Mají také získat povědomí o tom, že existují úsporné spotřebiče, jak se označují, že mají místo klasických používat úsporné žárovky a tak dále. Letos jsme navíc vymysleli novinky, kdy děti na sebe oblečou speciální oděv montérů a v gumových rukavicích si zkouší něco připojit. To z toho důvodu, aby získali náhled na to, jak je tato práce obtížná,“ líčil Vladimír Vácha, mluvčí E.ONu.
Po absolvování toho programu dostane každý z účastníků dárkový batoh s různými drobnými reklamními předměty a také kartičku s kódem, díky němuž se můžou zaregistrovat na internetových stránkách misePlus+. Tam se jim potom otevře další úroveň hry, kde si mohou vyplňovat například různé kvízy, za což získají takzvané klaďáky. Za ně si pak v internetovém obchodě mohou kupovat vyzváněcí tóny do mobilů, hry a podobně.
Projekt, který běží již pět let a ročně ho absolvují děti až ze 180 škol, zatím mohli využívat obyvatelé z klasického distribučního území E.ONu - jižních Čech, Vysočiny, jižní Moravy a Zlínska. Počínaje letoškem však energetická společnost nabízí tuto službu nově i v dalších lokalitách. „Zájem o tento program je tak velký, že bychom dneska uživili dvě auta,“ dodal Vácha.
Aby E.ON neošidil mladší a také starší děti, než jsou ty, kterým je určena misePlus+, současně běží dva další zábavné vzdělávací programy. Caparti z mateřských škol si užívají Kouzelný svět kouzelníka Volteona a kouzelnice Leontýnky, žáci osmých a devátých tříd včetně studentů víceletých gymnázií se zase účastní kvízové soutěže s názvem akuPlus+.
„To jsou projekty, kterými vytváříme loajální vztahy mezi námi a zákazníky, na druhou stranu se snažíme udělat něco i pro okolí. Až přijde čas na rozhodování, čemu se děti budou chtít v dospělosti věnovat, na miskách vah by si mohli vybrat právě studium techniky. Co si budeme povídat - možné vybudování dalšího bloku Temelína pojme neskutečný objem vysokoškoláků. My máme obavy z díry na trhu, která by případně vznikla, proto jsme se tímto způsobem rozhodli pozitivně ovlivňovat děti už v raném věku,“ podtrhl nejzásadnější smysl projektu mluvčí E.ONu Vladimír Vácha.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.