Odborníci z Brna se zaměřili na mediálních gramotnost u menších dětí. Napsali knihu, která má dětem pomoci se zorientovat v informacích na internetu. Radí, co dělat, když dítě narazí na nevhodný obsah jako je pornografie či kyberšikana. Spolek FakeSpace se v některých kapitolách zaměřil také na falešné zprávy a dezinformace, digitální stopu, umělou inteligenci, reklamy a problematiku influencerů.
Brněnský spolek Fakescape vydal knihu, jejímž cílem je zvýšit mediální gramotnost u nejmenších. Děti od šesti let se díky napínavému příběhu hravou formou učí, jak se orientovat ve světě informací a jak se vyhnout nebezpečím internetu. Spolek dlouhodobě usiluje o zlepšení kritického myšlení ve společnosti, proto její nejmladší členy varuje před dezinformacemi, pornografií či kyberšikanou.
Autoři Záhady ztracených médií chtějí, aby o popsaných tématech děti mluvily také se svými rodiči. „Děti už odmalička přicházejí do kontaktu s technologiemi a bohužel ne vždy s nimi rodiče o bezpečném užívání mluví," uvedla ředitelka spolku Tereza Kráčmarová, jež se na tvorbě také podílela.
Kniha je určená dětem od šesti let. Poučit ale může i ty, kteří ještě internetové prostory nevyužívají. „I když děti ještě samy nepoužívají sociální sítě a nejsou aktivními, co se vyhledávání na internetu týče, může na ně někde něco vyskočit. Kromě toho samozřejmě chceme, aby měly základ do budoucna, a než vstoupí do on-line světa, aby znaly jeho rizika i příležitosti. Je důležité, aby to věděli i rodiče," popsala ředitelka.
Příběh knihy sleduje dobrodružství dětí Oldy a Matyldy, kteří se vydávají vyřešit záhadu zmizelých médií. Příběhem se prolínají témata jako tvorba falešné zprávy, digitální stopa, kyberšikana, umělá inteligence nebo reklamy a influenceři.
„Chtěli jsme, aby děti během čtení nejen prožívaly napínavý příběh, ale také si uvědomily, jak důležité je přemýšlet nad informacemi, které k nim každý den přicházejí. A jak mohou být samy aktivními tvůrci i kritickými příjemci těchto informací,“ vysvětlila Johana Ješátková, spoluautorka knihy.
Vydání knihy podpořila Nadace O2. „Dezinformace a fakenews jsou všude kolem nás. A to zejména v době, kdy se technologie vyvíjí rychlostí blesku. Řada lidí totiž tyto pokroky umí i pořádně zneužít. Je proto čím dál důležitější, abychom už i dětem od útlého věku pomáhali rozvíjet schopnost kriticky myslet a ověřovat si informace. Snadněji pak dokážou rozeznat pravdu od záměrně vytvořených lží kolujících na sítích," doplnila její ředitelka Dominika Herdová.
Kniha nabízí také podněty k diskusi. Interaktivní část vyžaduje zapojení rodičů, případně jiných dospělých. „Obzvláště se mi líbí kapitola týkající se médií. Je v ní průřez domem a v každé místnosti sedí jiný člen rodiny, jenž přijímá informace z různých zdrojů. Snažíme se tím ukázat, že nás informace obklopují a je třeba ověřovat je a kriticky o nich přemýšlet," zakončila Kráčmarová, která stojí za otištěnými teoretickými okénky.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám