V Brně vydali dětskou knihu o mediální gramotnosti, trénuje kritické myšlení

Autoři | Foto FakeSpace

Odborníci z Brna se zaměřili na mediálních gramotnost u menších dětí. Napsali knihu, která má dětem pomoci se zorientovat v informacích na internetu. Radí, co dělat, když dítě narazí na nevhodný obsah jako je pornografie či kyberšikana. Spolek FakeSpace se v některých kapitolách zaměřil také na falešné zprávy a dezinformace, digitální stopu, umělou inteligenci, reklamy a problematiku influencerů.

Brněnský spolek Fakescape vydal knihu, jejímž cílem je zvýšit mediální gramotnost u nejmenších. Děti od šesti let se díky napínavému příběhu hravou formou učí, jak se orientovat ve světě informací a jak se vyhnout nebezpečím internetu. Spolek dlouhodobě usiluje o zlepšení kritického myšlení ve společnosti, proto její nejmladší členy varuje před dezinformacemi, pornografií či kyberšikanou. 

Autoři Záhady ztracených médií chtějí, aby o popsaných tématech děti mluvily také se svými rodiči. „Děti už odmalička přicházejí do kontaktu s technologiemi a bohužel ne vždy s nimi rodiče o bezpečném užívání mluví," uvedla ředitelka spolku Tereza Kráčmarová, jež se na tvorbě také podílela. 

Kniha je určená dětem od šesti let. Poučit ale může i ty, kteří ještě internetové prostory nevyužívají. „I když děti ještě samy nepoužívají sociální sítě a nejsou aktivními, co se vyhledávání na internetu týče, může na ně někde něco vyskočit. Kromě toho samozřejmě chceme, aby měly základ do budoucna, a než vstoupí do on-line světa, aby znaly jeho rizika i příležitosti. Je důležité, aby to věděli i rodiče," popsala ředitelka.

Příběh knihy sleduje dobrodružství dětí Oldy a Matyldy, kteří se vydávají vyřešit záhadu zmizelých médií. Příběhem se prolínají témata jako tvorba falešné zprávy, digitální stopa, kyberšikana, umělá inteligence nebo reklamy a influenceři.

„Chtěli jsme, aby děti během čtení nejen prožívaly napínavý příběh, ale také si uvědomily, jak důležité je přemýšlet nad informacemi, které k nim každý den přicházejí. A jak mohou být samy aktivními tvůrci i kritickými příjemci těchto informací,“ vysvětlila Johana Ješátková, spoluautorka knihy.

Vydání knihy podpořila Nadace O2. „Dezinformace a fakenews jsou všude kolem nás. A to zejména v době, kdy se technologie vyvíjí rychlostí blesku. Řada lidí totiž tyto pokroky umí i pořádně zneužít. Je proto čím dál důležitější, abychom už i dětem od útlého věku pomáhali rozvíjet schopnost kriticky myslet a ověřovat si informace. Snadněji pak dokážou rozeznat pravdu od záměrně vytvořených lží kolujících na sítích," doplnila její ředitelka Dominika Herdová.

Kniha nabízí také podněty k diskusi. Interaktivní část vyžaduje zapojení rodičů, případně jiných dospělých. „Obzvláště se mi líbí kapitola týkající se médií. Je v ní průřez domem a v každé místnosti sedí jiný člen rodiny, jenž přijímá informace z různých zdrojů. Snažíme se tím ukázat, že nás informace obklopují a je třeba ověřovat je a kriticky o nich přemýšlet," zakončila Kráčmarová, která stojí za otištěnými teoretickými okénky. 

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Brno, literatura, vzdělání, internet, děti, mediální gramotnost

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.