Nevelký posun ve vzdělávání romských žáků za uplynulé tři roky hlásí veřejný ochránce lidských práv. Už loni upozornil na zastaralé postupy diagnostiky, kvůli kterým se u školáků často nedaří rozlišit jejich rozumové schopnosti a vliv okolního prostředí. Na vině je i zanedbávání předškolního vzdělávání v mateřinkách, kam Romové děti často vůbec neposílají.
Nepříznivé statistiky v oblasti vzdělávání nejmenších v romské menšině znepokojily ombudsmana Stanislava Křečka. Výsledky tříletého monitoringu ukázaly, že děti Romů odchází z pedagogicko-psychologických poraden s diagnózou lehkého mentálního postižení desetkrát častěji než jejich ostatní spolužáci.
Školáci, se kterými učitelé pracují podle pravidel snížených nároků, jsou tak z více než čtvrtiny Romové. Základní školy přitom navštěvuje průměrně 3,5 procenta romských dětí. Takový nepoměr tak podle Křečka vzbuzuje otázku, zda je v tuzemských vzdělávacích zařízeních zajištěno rovné zacházení se všemi žáky.
Minulý rok ombudsman varoval, že rozhodnutí poraden nemusí být kvůli nevyhovujícím postupům v diagnostice odpovídající. Psychologové či pedagogové si často problematické sociální zázemí některých rodin, které se na chování potomků odráží, mylně vykládají ako lehké mentální postižení. To vše má pak vliv nejen na celý proces jejich vzdělávání, ale také budoucí uplatnění na pracovním trhu.
Důležitou roli v problematice hrají mateřinky. V předškolních zařízeních se děti ze sociálně znevýhodněného prostředí včas učí dovednostem, které potřebují k následujícímu vstupu na základní školu. „Podíl Romů v nepovinných ročnících mateřských škol je ale stále nízký a v povinných ročnících dokonce klesá,“ uvedla mluvčí veřejného ochránce práv Markéta Bočková.
Naopak jako úspěch Křeček označil studii, díky které se podařilo zjistit důvody, proč rodiče romské potomky do předškolních zařízení neposílají. Dospělí často sami školku nenavštěvovali, a nemají proto představu, jak takové instituce fungují. „Někteří zase například nevědí, že do mateřských škol můžou chodit i děti nezaměstnaných rodičů. Kromě nedostatku předškolních zařízení v blízkosti bydliště hraje v neposlední řadě roli také jejich nedostatečná kapacita,“ dodala.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
OD 1. třídy ČID a od 9. třídy už plnej důchod na hlavu a v 15. letech svatba s neznámým Romem = (DRONEM) a stát bude pořád na tyto případy platit a MY S NÍM!!! TO ALE NESNÍM, ALE JE TO SVATÁ PRAVDA.
Stát žádné peníze nemá, ti trubci jsou naši zaměstnanci a vytvářejí pouze náklady. Viz soudruh dvořák čt, Ursula, ředitel pošty 468000, ,,vláda",parlament, senát, odvody do euzmatku, ceny energií, vody,válčení, zbrojení válečnickými trpaslíky, kudlankami, mafií , soudruhy soukmenovci kteří po rozvratu v roce 89 převlékli kabáty a uniformy, rozdělili Československo, zhasli a rozkradli viz seriál Devadesátky včetně dokumentu, KarelKryl Demokracie, Za prachy, Věštec Ivan Řekni kde ty prachy jsou, Kabáti Colorado, Mám jednu ruku dlouhou, Amnestie, Nájem zvedej, Pánubohu do oken, Nightwork píseň pro Pražáky, Sexuální násilí, Sami, Iluze o lůze, LupoAnettaTahači, ABJ, virtuálky Pánové nahoře, Zdálky zblízka, Maškarní ples, Markéta, Mávátka, Krajina po bitvě, Sprcha, Dežo, Revoluční, Vtom roce pitomém, Dál se háže kamením, knihy Polojasno, Ukradená revoluce, Cibulkovy Seznamy agentů StB, Orwell1984 a další viz vlákna diskuse pod Komentáře, Glosy a další články zde na drbně.