Téměř dvacet expertů ze sedmi zemí představí během dvoudenní konference Plán pro Brno svůj pohled na městské plánování. Urbanisté, architekti a odborníci na dopravu z celého světa se do Brna sjedou 26. a 27. září. Organizátoři chtějí pomocí příkladů z ciziny inspirovat brněnské občany i politiky. Konference je určena pro širokou veřejnost a přístupná zdarma.
Jedná se o novou platformu mezinárodního formátu pro diskuzi o podobě města. Premiérový ročník Plánu pro Brno se zaměří na hledání strategií pro rozvoj dopravní infrastruktury a pro oživení městských částí mimo centrum.
Na konferenci vystoupí celkem devatenáct expertů ze sedmi zemí světa včetně dvou mezinárodních hvězd – skotského urbanisty a architekta Davida Sima a původem izraelského krajinářského architekta působícího v Brazílii Yuvala Fogelsona.
„Chceme do Česka dovážet zahraniční zkušenosti s rozvojem měst. Experti z Dánska, Německa ale i Polska nám mohou pomoci v oblastech, se kterými u nás máme problémy nebo v nich neumíme pracovat kvalitně. Když pominu historické centrum, tak v Brně se dlouhé roky nevěnovala pozornost veřejnému prostoru, což ovlivňuje ekonomiku a kvalitu života ve městě. Efektivně se tady nedaří vyřešit ani dopravní situaci,“ popisuje projektový ředitel Vojtěch Kubát.
Projekt Plán pro Brno pořádá skupina nezávislých dobrovolníků spolu s Galerií Architektury Brno (GAB) a Kanceláří architekta města Brna (KAM). Sami organizátoři ale nechtějí magistrátu radit, jak plánovat město. „Chceme hlavně inspirovat, ukázat občanům, že města dnes mohou vypadat a fungovat jinak. Proto akci cílíme na širokou veřejnost. Současně bychom experty z ciziny rádi trochu vytěžili a nechali je, aby se na Brno nezaujatě podívali a navrhli principy, podle kterých by Brno řešení některých problémů mohlo najít,“ dodává Kubát.
Program konference tvoří 14 prezentací a čtveřice diskuzních bloků. První den se bude věnovat dopravě a jejímu vlivu na podobu a fungování měst. Celou akci zahájí partner jednoho z nejvlivnějších urbanistických studií současnosti Gehl Architects David Sim. Na něj navážou Torben Heinemann z Lipska, a Pablo Celis z dánského Aarhusu.
„Při výběru účastníků jsme se řídili několika kritérii. Jednak jsme hledali experty z vyspělých zahraničních měst podobných Brnu. To je třeba případ Torbena Heinemanna z Lipska, tedy z města, které je v diskuzích o plánování a udržitelnosti městské mobility čtvrt století před námi. Současně ale chceme slyšet také zkušenosti z nám bližších zemí, proto jsme pozvali i účastníky z Polska a Slovenska,“ vysvětluje programový ředitel Plánu pro Brno a zároveň ředitel brněnské Galerie Architektury Gabriel Kurtis.
Ve druhém úterním bloku se střetnou zastánci dvou různých pohledů na dopravu ve městě: Martin Všetečka z KAM a Národní koordinátor rozvoje cyklistické dopravy Jaroslav Martínek. Své pohledy na dopravu pak představí i Manuel Pröll z Vídně a varšavský dopravní psycholog Jacek Grunt-Mejer.
O den později se Plán pro Brno zaměří na roli veřejného prostoru a na možný rozvoj brněnských městských částí mimo exponované centrum. Úvod bude patřit Yuvalu Fogelsonovi, zakladateli brazilského urbanistického startupu Urb-i. Ten se proslavil ve světě inspirativním internetovým projektem Before | After, který pomocí Google Street View porovnává veřejná prostranství z celého světa před a po rekonstrukci.
Následovat budou prezentace rodilého Slováka žijícího v Londýně Igora Marka, Herwiga Spiegla z vídeňského studia AllesWirdGut, českého historika architektury Petra Kratochvíla nebo Jakuba Szczęsného, architekta nejužšího obytného domu na světě Keret House. Zapojí se i ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček nebo brněnští náměstci pro dopravu a územní rozvoj Matěj Hollan a Martin Ander.
Kompletní program Plánu pro Brno je dostupný na webových stránkách. Z konference bude pořízen videozáznam, jenž bude po skončení zdarma dostupný na internetu. Hlavním výstupem prvního ročníku zároveň bude brožura Plán pro Brno, kterou organizátoři předají jako poradní dokument zástupcům magistrátu. Publikace shrne výsledky diskuzí na konferenci. Zároveň bude obsahovat seznam principů, podle nichž by se město mělo v budoucnu rozvíjet.
Vstup na konferenci je zdarma. Prvních sto zájemců navíc bude mít možnost si dopředu zarezervovat místo k sezení. Celá akce je financovaná kombinovaně z grantů a sponzorských příspěvků. Největší částkou do rozpočtu přispěl brněnský magistrát.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.