Pokud jste dnes vyrazili na cestu po D1, možná vás udivila proměna billboardů vedle silnice. Změnily se totiž v české státní vlajky. Jak dnes informoval web Lidovky.cz, stojí za nimi reklamní firma Czech Outdoor, jež spadá pod společnost BigBoard, provozovatele velkoplošné reklamy. Symbol české státnosti na billboardu má být formou boje proti zákazu, podle kterého musí všechny billboardy od dálnic i silnic prvních tříd do pátku zmizet. Opatření se dotkne zhruba tří tisícovek poutačů.
„Záměr je jednoduchý, z legislativy se nesmí odstraňovat česká vlajka, protože to je státní symbol. Jestli to vyjde, nebo nevyjde, je věc druhá. V legislativě není popsáno, jak soukromý subjekt může, nebo nemůže nakládat se státním symbolem,“ uvedl Lidovým novinám k tomu Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu.
Svaz provozovatelů reklamy to odmítl. „Tenhle kalkul v tom není. Je v tom určitá symbolika,“ odpověděl na dotaz LN mluvčí svazu Lukáš Váňa.
„Existuje zákon o užívání státních symbolů České republiky, který to upravuje. Tento zákon ale rozhodně nepočítá s tím, že by byly takhle masově vyvěšovány na billboardech kolem dálnic. Státní symbol má něco symbolizovat. To, co je kolem dálnic je tedy věcný nesmysl. Ale jestli se z toho dá udělat kauzu a pozdržet celý proces než by někdo autoritativně rozhodl, tak to by asi dokázal,“ vysvětlil LN Jiří Hřebejk z Katedry ústavního práva Právnické fakulty Univerzity Karlovy.
Provozovatelé billboardů se chtějí proti jejich odstraňování bránit. Svaz provozovatelů venkovní reklamy dříve uvedl, že se bude se státem soudit. Ministerstvo dopravy opnovalo bezpečností pro motoristy, jelikož velké reklamy rozptylují pozornost řidičů.
„Svaz provozovatelů venkovní reklamy, který sdružuje více než dvě třetiny majitelů dotčených ploch, tím chce upozornit na nesmyslnost zákonné úpravy, která nově zakazuje umisťování reklamních nosičů ve vzdálenosti až 250 metrů od vozovky. Zákon je v této věci nejen zbytečný, nepraktický a v některých svých ustanoveních dokonce nesmyslný, ale především jeho přijetí odporuje Ústavě České republiky,“ napsal LN mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy.
Zákon zakazující billboardy u dálnic a silnic prvních tříd byl přijat v květnu roku 2012. Podle něj musí do letošního prvního září je musí provozovatelé reklamní plochy odstranit. Pokud tak i přes výzby úřadu neudělají, Ředitelství silnic a dálnic je začne odstraňovat. Náklady pak bude vymáhat po majitelích reklamy nebo pozemku. Zákaz se netýká poutačů, které jsou postavené v zastavěných územích.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.