Občanská iniciativa Dejchej Brno míní, že brněnský magistrát dostatečně nereaguje na překračování limitů znečištění ovzduší polétavým prachem. Koalice dosud nezveřejnila akční plán pro zlepšení stavu, který avizovala v roce 2015. Problémem je také informování lidí o smogových situacích.
Zákonem stanovený limit 35 dní za rok, kdy může být ovzduší nadměrně znečištěné prachem, loni překročily stanice na Zvonařce a ve Svatoplukově ulici v Židenicích. Na Zvonařce šlo o 40 dní, ve Svatoplukově jich bylo 38, vyplývá z údajů Českého hydrometeorologického ústavu. Dejchej Brno v obou případech uvádí o jeden den méně. Podle iniciativy může za špatné ovzduší až z 90 procent doprava a na zlepšení stavu by se mělo podílet právě vedení města.
Náměstek primátora Martin Ander (SZ) tvrdí, že plán zlepšování kvality ovzduší se už dokončuje a zastupitelé by ho měli schválit v lednu nebo únoru. "Mohl by začít fungovat téměř ihned po schválení," řekl Ander. Náměstek přitom neočekává, že by se projednání mohlo výrazněji zdržet. Nyní se také dojednává smlouva o studii, která by měla zjistit dopad případných nízkoemisních zón na stav ovzduší. Hotova má být v listopadu.
Dalším problémem je podle iniciativy špatná informovanost obyvatel při smogových situacích. Speciální web o ovzduší, který spravuje magistrát, je prý nepřehledný. "O tom, že by třeba SMS o smogu mohli posílat do školek nebo domů seniorů, si můžeme nechat zdát," uvedla členka iniciativy Dejchej Brno Alice Kulhánková. Ander slibuje brzké změny. Peníze na aktualizaci webu jsou už v rozpočtu. "Součástí budou také rady a doporučení, jak se chovat při smogových situacích a web bude nabízet i možnost registrace pro zasílání upozornění o změnách stavu ovzduší," uvedl náměstek.
V Brně je rozmístěno 12 stanic, které stav ovzduší monitorují. V roce 2015 byly limity v počtu prašných dní překročeny pouze na Zvonařce, rok předtím meteorologové zaznamenali překročení na třech místech, přičemž bylo téměř dvojnásobné, než povoluje zákon. Podle Roberta Zkeřila z Českého hydrometeorologického ústavu se na stavu ovzduší kromě dopravy významně podílí také počasí, zejména v zimě. "Stačí, aby v Brně byla silnější inverze a limit by překročilo více stanic," uvedl. Hodně přitom záleží také na topné sezóně.
Iniciativa Dejchej Brno vznikla v roce 2013 s cílem upozornit radnici a veřejnost na překračování limitů polétavého prachu. Ten poškozuje dýchací a srdeční ústrojí a zvyšuje výskyt rakoviny.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.