úterý 28. září 2021 Václav

Studenti bojují s mýty v médiích. Spustili kampaň pro středoškoláky

Naučit mladé lidi, jak se vyznat ve složitém světě mediálních informací a nepodléhat přitom dezinformacím, se snaží projekt studentů Fakulty sociálních studií s názvem Zvolsi.info. Prostřednictvím webu a přednášek chtějí seznámit středoškoláky se základními prvky kritického myšlení a vyhodnocování informací z internetu.

Skupina studentů převážně z politologie reaguje mimo jiné na zjištění z výzkumů, podle kterých 25,5 procenta Čechů věří dezinformacím a 24,5 procenta lidí věří dezinformačním médiím víc než tradičním. Výzkum publikovala agentura STEM, jež také uvedla, že nejvíce ohrožená je právě mládež. Až 40 procent mladých lidí nemá informace k tomu, aby dokázali rozeznat dezinformační mediální obsah.

„V naší kampani nebudeme nikoho přesvědčovat, co si má myslet. Chceme fungovat trochu jako výživoví poradci – ukázat cestu, jak by lidé měli s informacemi nakládat,“ přiblížil Ondřej Chlupáček, vedoucí tvůrčího týmu. „Myslíme si totiž, že internet je velký supermarket s informacemi a lidé se musí naučit z nich vybírat, stejně jako si vybírají potraviny,“ dodal Chlupáček.

Kampaň vznikla v rámci školního předmětu o propagandě. S projektem Zvolsi.info se účastní mezinárodní soutěže Peer to peer: Challenging extremism, v jejímž zadání je právě úkol vést kampaň směřovanou na mladé lidi. Posluchači Masarykovy univerzity to budou dělat dvěma způsoby: přednáškami na středních školách, které povedou lidé pohybující se v mediálním prostředí, a webem a aktivitami na Facebooku.

První přednášky jsou už domluveny v Litomyšli, Brně nebo Olomouci. Web a facebooková stránka fungují už nyní. Uživatelé tam najdou hlavně Surfařova průvodce po internetu, který je návodem, na co si dát konkrétně pozor. Tvůrci na konkrétních případech upozorňují na problematickou práci se zdroji, jak fungují v mediálních sděleních mechanismy svalování viny a nálepkování, jak si některá média fakta vymýšlejí, manipulují obrazovým materiálem nebo si hrají se strachem a emocemi. Postupem času budou na webu přibývat i příspěvky v blogu, v nichž budou autoři kampaně rozebírat aktuální příklady dezinformací.

Zdroj: MUNI

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.