Odsunutí brněnského nádraží do míst současného nákladového Dolního nádraží svede veškerou železniční dopravu do jediného průtahu městem, což je pro důležitý železniční uzel strategické riziko, tvrdí Jan Pavlíček z Ústavu pozemních komunikací VUT.
V případě jakékoli mimořádné události zůstanou vlaky stát a nebudou mít možnost nádraží objet. Dnes je přitom možné vést vlaky po nákladním průtahu, řekl dnes Pavlíček na tiskové konferenci.
"Systém s jedinou možností průjezdu Brna z jihu na sever a na východ považuji za velmi zranitelný. V případě nehody či teroristického napadení by bylo Brno kompletně vyřazené z provozu," uvedl Pavlíček, který dříve působil v útvaru městského architekta v Brně. V roce 2000 nastoupil na odbor dopravy Jihomoravského kraje a byl jedním z těch, kteří chystali a rozjížděli Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje.
ČTK zjišťuje, jak se k tomuto problému staví Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Za České dráhy mluvčí Kateřina Šubová pouze uvedla, že zajištění provozu vlaků v případě mimořádnosti je záležitostí SŽDC.
Do Brna ústí šest železničních tratí, jedna z nich se nedaleko od Brna větví směrem na Jihlavu a směrem na Znojmo. "Brno je mimořádně důležitým uzlem a železnice se stala páteří integrovaného dopravního systému. V Brně by se měl naopak rozšiřovat počet stanic a zastávek a nádraží v centru by mělo zůstat minimálně pro regionální dopravu. Pomalu už funguje systém S-Bahn, tedy městská železnice, a je potřeba jej rozšiřovat," řekl Pavlíček.
Argument průjezdnosti uzlem se podle něj objevil zhruba před rokem až rokem a půl, kdy se v Evropě množily teroristické útoky a policisté museli například nádraží uzavírat kvůli nahlášení bomby. To byl v nedávné době případ Brna i Prahy, v obou městech přestala nádraží přijímat i vypravovat vlaky. Pražský železniční uzel je připravený na nutnost objíždění hlavního nádraží, stejně tak v ostravské aglomeraci existují objízdné varianty.
Pavlíček jako zastánce nádraží v centru upozornil na to, že v případě odsunu by se regionální železnice stala méně využívanou kvůli zhoršeným přestupním vazbám a prodloužení trasy pravidelných cestujících k většině cílů.
O tom, kde Brňané chtějí nádraží mít, mohou hlasovat v referendu, které se uskuteční v říjnu společně s krajskými volbami. Není jisté, zda do té doby bude hotová studie proveditelnosti, kterou si nechala zpracovat SŽDC.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.