středa 11. prosince 2019 Dana

Expert: Odsun nádraží v Brně je rizikem, zůstane jediný průjezd

Odsunutí brněnského nádraží do míst současného nákladového Dolního nádraží svede veškerou železniční dopravu do jediného průtahu městem, což je pro důležitý železniční uzel strategické riziko, tvrdí Jan Pavlíček z Ústavu pozemních komunikací VUT.

V případě jakékoli mimořádné události zůstanou vlaky stát a nebudou mít možnost nádraží objet. Dnes je přitom možné vést vlaky po nákladním průtahu, řekl dnes Pavlíček na tiskové konferenci.

"Systém s jedinou možností průjezdu Brna z jihu na sever a na východ považuji za velmi zranitelný. V případě nehody či teroristického napadení by bylo Brno kompletně vyřazené z provozu," uvedl Pavlíček, který dříve působil v útvaru městského architekta v Brně. V roce 2000 nastoupil na odbor dopravy Jihomoravského kraje a byl jedním z těch, kteří chystali a rozjížděli Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje.

ČTK zjišťuje, jak se k tomuto problému staví Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Za České dráhy mluvčí Kateřina Šubová pouze uvedla, že zajištění provozu vlaků v případě mimořádnosti je záležitostí SŽDC.

Do Brna ústí šest železničních tratí, jedna z nich se nedaleko od Brna větví směrem na Jihlavu a směrem na Znojmo. "Brno je mimořádně důležitým uzlem a železnice se stala páteří integrovaného dopravního systému. V Brně by se měl naopak rozšiřovat počet stanic a zastávek a nádraží v centru by mělo zůstat minimálně pro regionální dopravu. Pomalu už funguje systém S-Bahn, tedy městská železnice, a je potřeba jej rozšiřovat," řekl Pavlíček.

Argument průjezdnosti uzlem se podle něj objevil zhruba před rokem až rokem a půl, kdy se v Evropě množily teroristické útoky a policisté museli například nádraží uzavírat kvůli nahlášení bomby. To byl v nedávné době případ Brna i Prahy, v obou městech přestala nádraží přijímat i vypravovat vlaky. Pražský železniční uzel je připravený na nutnost objíždění hlavního nádraží, stejně tak v ostravské aglomeraci existují objízdné varianty.

Pavlíček jako zastánce nádraží v centru upozornil na to, že v případě odsunu by se regionální železnice stala méně využívanou kvůli zhoršeným přestupním vazbám a prodloužení trasy pravidelných cestujících k většině cílů.

O tom, kde Brňané chtějí nádraží mít, mohou hlasovat v referendu, které se uskuteční v říjnu společně s krajskými volbami. Není jisté, zda do té doby bude hotová studie proveditelnosti, kterou si nechala zpracovat SŽDC.

Zdroj: ČTK

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.