Z Brna do Přerova budou vlaky jezdit za 10 let jezdit 200 km/h

Trať Brno - Přerov se bude modernizovat v celé své délce pro rychlost 200 kilometrů za hodinu a samozřejmě bude dvoukolejná, uvedl v tiskové zprávě mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Stávající trať je jednokolejná s rychlostí 80 až 100 kilometrů za hodinu a její technický stav je neuspokojivý. Podle současných předpokladů má být stavba hotová v roce 2025 a náklady se odhadují na více než 35 miliard korun.

Ministerstvo dopravy rozhodlo na základě studie proveditelnosti, kterou zpracoval SUDOP Brno. Porovnávala různé varianty včetně novostavby vysokorychlostní trati na 350 kilometrů v hodině. Vybraná varianta je kompromisem mezi stávajícími koridory, na nichž se jezdí nejvýše 160 kilometrů v hodině, a vysokorychlostními tratěmi. Součástí stavby bude řada přeložek, které jsou v souladu s územními plány dotčených obcí. "Studii jsme také projednali s evropskou agenturou Jaspers a díky tomu je otevřené financování z evropských zdrojů," sdělil Neřold.

Díky modernizaci se výrazně zkrátí stávající jízdní doby. "Do Přerova se bude jezdit 30 minut, do Ostravy 77 minut," uvedl Neřold. V současnosti jezdí vlaky 80, respektive 140 minut.

Díky postavení druhé koleje se výrazně zvětší kapacita tratě, díky čemuž se může zvýšit počet dálkových vlaků do Ostravy, Olomouce a Zlína. "Na trať se také může vrátit regionální doprava mezi Brnem a Vyškovem," poznamenal Neřold. Osobní vlaky totiž z této trati před mnoha lety zcela zmizely a lidé musejí jezdit autobusy. Studie díky tomu předpokládá výrazný nárůst počtu cestujících. Předpokládá, že se stavbou by se mohlo začít v roce 2018. Studie se zabývala pouze úsekem od Ponětovic do Přerova, úsek z Brna je součástí komplexní přestavby železničního uzlu Brno, o jejíž podobě se rozhodne nejdříve za rok.

Trať z Brna do Přerova je součástí transevropského koridoru od Baltu na Jadran a výhledově se počítá, že z obou směrů na něj naváže vysokorychlostní trať, stejně tak se v budoucnu počítá s napojením nové rychlé tratě z Brna do Prahy. Na modernizované trati, kterou ministerstvo schválilo, bude fungovat kromě expresní a rychlíkové dopravy i doprava regionální a nákladní podobně jako na stávajících železničních koridorech.

"Studie porovnávala i varianty, které kombinovaly novostavbu vysokorychlostní trati a rekonstrukci stávající trati pro regionální a nákladní dopravy. Ty však při nákladech 46 až 68 miliard neprokázaly takový přínos, aby je bylo možné obhájit pro financování z evropských prostředků," vysvětlil Neřold.

Přesto se podle něj jedná o signál, že se Česko hlásí k progresivním trendům moderní železnice a jde o první schválenou trať budoucího systému rychlých spojení.

Zdroj: ČTK

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Brno, Přerov, Ministerstvo dopravy České republiky, doprava, Ostrava, Česko, Praha, Baltské moře, Jaderské moře

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.