Radní města v srpnu jmenují soutěžní porotu a následně vyhlásí dvoukolovou veřejnou anonymní dopravně-urbanistickou soutěž na řešení nové městské čtvrti tzv. Jižního centra ve variantě s nádražím pod Petrovem.
Ta se má stát také podkladem pro rozhodování v místním referendu o poloze brněnského hlavního nádraží, které se uskuteční společně s krajskými volbami na podzim příštího roku. Obyvatelé Brna se v něm mají vyjádřit, zda si přejí nové nádraží v odsunuté poloze „u řeky“, nebo chtějí, aby zůstalo v centru pod Petrovem.
„Do této chvíle ležela na stole pouze varianta s nádražím v odsunuté poloze v lokalitě budoucího Jižního centra. My ale chceme, aby Brňané mohli srovnávat, a proto připravujeme soutěž, která dá obraz o tom, jak by mohla vypadat nová městská čtvrť s nádražím pod Petrovem,“ řekl náměstek primátora pro územní rozvoj Martin Ander.
Podle něj by se Jižní centrum mělo stát živou čtvrtí s byty, obchody, parky, odpočinkovými zónami a kvalitní dostupnou veřejnou dopravou. Jakýmsi novým Brnem, které bude plynule navazovat na historické centrum města bez dalšího nárůstu individuální automobilové dopravy.
V soutěžní porotě zasednou jak politici – primátor Petr Vokřál a jeho náměstek Martin Ander, tak i celá řada renomovaných architektů ze zahraničí. Například Roger Riewe z Německa, Silja Tillnerová z Rakouska a Francine Houbenová z Nizozemí.
Z našich zástupců bude v porotě předseda České komory architektů Ivan Plicka, který v komoře dlouhodobě aktivně působí jako člen Pracovní skupiny pro Územní plánování, urbanismus a krajinu.
Výsledky mezinárodní soutěže by měly být známy v polovině příštího roku, aby se mohly stát závazným podkladem podzimního referenda.
V té době má být zároveň dokončena srovnávací studie obou variant polohy nádraží, kterou zpracovává státní organizace Správa železniční dopravní cesty.
To, že se referendum bude týkat jen obyvatel Brna, se ale nelíbí mnohým, kteří do Brna dojíždějí. Těch je odhadem podle Krajského dopravního ředitelství Českých drah denně okolo padesáti tisíc.
„Jezdím do Brna pravidelně z Podivína a nevím, proč se takovéhoto důležitého referenda nemohu také zúčastnit, byť jsem přespolní. Není mi jedno, kde bude nové nádraží stát,“ svěřil se Alfréd Staněk.
Nesouhlas s vyloučením mimobrněnských cestujících z referenda vyjádřili v anketě pro Brněnskou drbnu i další respondenti. Marie Hloušková z Ivančic, Ladislav Němec z Letovic, Lukáš Nedbálek ze Slavkova u Brna nebo Libuše Jarošová z Rajhradu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Za druhé: Území Pod Petrovem, jak by měl být správný název soutěže, je vhodné pro parky, oddychové prvky, sportoviště, atrakce, případně i tržiště, nikoliv však příliš pro bydlení, protože to přináší jednak indukovanou dopravu a pak území kolem Opuštěné je a bude příliš zatížené současnou dopravou.
Tak za prvé to nebude již žádné jižní centrum, protože to skutečné Jižní centrum vyrostlo neorganizovaně na Heršpické. To je třeba dořešit po všech stránkách urbanistických i dopravních. Všechno lze, ale musí to řešit zcela jiní urbanisté.