neděle 23. února 2020 Svatopluk

Jihomoravský kraj má nový turistický web, expert jej zkritizoval

Jihomoravský kraj tento týden spustil novou podobu oficiálního turistického portálu, která ho stála téměř milion korun. Zadáním bylo vytvořit kompletně nový web v moderní podobě, aby byl konkurenceschopný vyspělým webům veřejných institucí Evropské unie, řekl ČTK ředitel brněnské společnosti iMakers Richard Hartmann. Odborník, jehož oslovila ČTK, ale web hodnotil kriticky.

Kraj chtěl novou podobu webu kvůli tomu, že původní byla z roku 2002 a podle radního Václava Božka (ČSSD) už neodpovídala současným potřebám. Obsah zůstal stejný.

První problém, který uživatel podle odborníka zachytí, je pomalá odezva. "Načítání stránky trvá 40 vteřin, ideální je do čtyř vteřin. Za pomalostí systému je slabá odezva serveru," řekl ČTK tvůrce webů Martin Domes, bývalý šéfredaktor nakladatelství Computer Press a autor odborných publikací. Hartmann pomalost vysvětlil tím, že hardwarové řešení je nedostatečné a web běží ve virtuálním prostředí krajského serveru. "Usilovně se řeší rozšíření kapacity," řekl ČTK Hartmann.

Podle Domese je prostředí webu také uživatelsky nepřívětivé, například kvůli měnícímu se prvku na hlavní stránce. "Obsah je až pod ohybem, tedy pod tím, co mi zobrazí notebook. To je katastrofa z hlediska optimalizace pro vyhledávače. Je potřeba stále rolovat," uvedl. "Tradičně se dělal zbytečný redesign, aniž se někdo zamyslel nad tím, jaký užitek budou mít z webu návštěvníci. Zadavatel měl více investovat do obsahu webu a rozšíření povědomí o něm," míní Domes.

V některých textech jsou pravopisné chyby. "Web má v sobě data o objemu zhruba 40 gigabytů a v databázi je 60.000 záznamů objektů. Pokud některý z nich trpěl chybou, může se to objevit po importu i v novém systému. Všechna data se musí projít a zrevidovat. Před začátkem prací nebylo možné data zkontrolovat, jelikož by to vyžadovalo hloubkovou analýzu, která by byla neúměrně drahá," řekl Hartmann.

Kromě češtiny si uživatel může na portálu vybrat ze sedmi jazyků a podle Božka se má přidat čínština. V některých případech však najde návštěvník například v anglické verzi německé i české texty. U turistických oblastí občas nesedí fotografie, k Pálavě je fotka Brna, k Moravskému krasu Pálavy. Některé chyby už tvůrci v minulých dnech opravili.

Cena za práci je podle Domese přemrštěná. "Proti podobným zakázkám v komerční sféře je nadhodnocená. U takto drahého webu bych očekával, že do provozu půjde řádně otestovaný, na serveru zvládajícím zátěž a bez chyb," dodal Domes. Podle Hartmanna trvala práce na redesignu webu dva až tři týdny, další záležitosti však zabraly stovky hodin práce.

Zdroj: ČTK

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.